כבר ביארנו שתוף שם מלאך ושזה השם נאמר על דברים רבים והוא כולל השכלים הנבדלים והיסודות כלם, ולמה שיביא לחשוב כי כמו שהיסודות יקראו מלאכים ואינם יודעים ולא משיגים שליחותם כי הם פועלים בטבע כן יהיו הגלגלים והשכלים הנבדלים שלא ישיגו כלל מזה העולם, אמר הרב לא תחשוב כן שהגלגלים או השכלים משיגים פעולותיהם ובוחרים ומנהיגים אבל לא תחשוב ג"כ שהיא כבחירתנו והנהגתנו אשר היא כלה בענינים מתחדשים וכו'. והנה הביא הרב ראיה כי משיגים הנהגת זה העולם, אמר המלאך ללוט כי לא אוכל לעשות דבר ואמר לו הנה נשאתי פניך ואמר השמר מפניו ושמע בקולו אל תמר בו:
אמר שם טוב יש להפלא מהרב כי המלאך האומר ללוט זה הוא הכח המדמה או הצורה הנמצאת בדמיונו, וכן מה שאמר השמר מפניו היא הצורה המדמה הנמצאת בנפש הנביא כמו שאמר בעתיד, אם כן איך יאמר שזה יאמר על הגלגלים או השכלים הנבדלים, והתשובה בזה כי האמת הוא כפי המופת כי השכלים הנבדלים והגלגלים יודעים מה שינהיגו מזה העולם אלא שידיעתם כללית ומינית לא פרטית וכפי הסבה השביעית הביא הרב אלו הפסוקים כי אלו כלם יורו על השגתם לפעולותיהם והיות להם רצון ובחירה במה שנשפע מהם מן ההנהגה כמו שיש לנו רצון במה שהושפע לנו ונוכל עליו בעקר הווייתנו, אלא שההבדל בינינו ובינם שאנחנו נעשה הפחות והם יעשו לעולם הטוב וגם כן כי אף כי נעשה הטוב יקדם לנו ההעדר אבל השכלים והגלגלים אינם כן כי לעולם פועלים הטוב מעת שנמצאו: