אמנם שהגלגלים חיים מדברים, ר"ל משיגים זה אמת נכון גם מצד התורה. כבר קדם לנו שאלו הדברים באו לבאר דברים ממעשה מרכבה, ומה שהניח בפ' שעבר שהגרמים השמימיים גשמים חיים ומשכילים, ירצה הרב בזה הפרק לבאר שזה מוסכם מהתורה ומהחכמים, מהתורה כי אמר השמים מספרים כבוד אל, כי לשון הגדה וספור לא יאמר בלשון עברי אלא על בעל שכל, והמופת על היותו מתאר על עניניהם בעצמם לא ענין בחינת אנשים בהם כמו שחשבו הפתאים, אומרו אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם, הנה ביאר ופירש שהוא מתאר עצמם שהם משבחים השם ומגידים נפלאותיו בלא דברי שפה ולשון, והוא האמת כי אשר ישבח בדברים אמנם יספר מה שיצייר ועצם הציור הוא השבח האמתי, אמנם לספר השבח או להגות בו הוא להבין לאחרים או להראות עצמו שהשיג דבר, והנה השבח האמתי הוא הציור בלי שפה ולשון כמו שאמר אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה, וזאת ראיה תוריית על שהגשמים השמימיים הם חיים ומשיגים לא יכחישנה רק סכל ומתעקש. ואח"כ הביא הרב ראיה מן החכמים ואמר, התבונן סדורם בברכת הירח באמרם ששים ושמחים לעשות רצון קונם, ותורף המדרשות, באמרו וצבא השמים לך משתחוים ואמרו ברן יחד כוכבי בקר ויריעו כל בני אלהים, כי אמרו על זה הפסוק אין ישראל אומרים שירה מלמטה עד שמלאכי השרת אומרים אותה מלמעלה, והנה אמרו בב"ר והארץ היתה תוהו ובוהו תוהא ובוהא על רוע חלקה אמרה אני והעליונים ר"ל השמים והארץ נבראו כאחד העליונים חיים והתחתונים מתים, כבר התבאר מדבריהם ז"ל שהשמים הם חיים ולא גשמים מתים כשאר היסודות, הנה כבר התבאר כי אשר אמרו אריסט"ו בהיות הגלגל משיג מצייר מסכים לדברי הנביאים וחכמי תורתנו האמתיים, ורמז בזה הרב כי השמים כבר יאמרו עליהם חיות על שהם משיגים ובא הרמז על מעשה מרכבה. עוד אמר כי כל הפילוסופים מסכימים על היות הנהגת זה העולם התחתון נשלמת בכחות המושפעות עליו מן הגלגל כמו שזכרנו ושהגלגלים משיגים למה שינהיגו, ר"ל יודעים הנהגת זה העולם וכמו שבא על זה מופת, וכבר בא זה בתורה אשר חלק השם אלהיך אותם לכל העמים, והרצון שהוא שמם אמצעיים להנהגת הברואים לא שיעבדום, ואמר בפירוש למשול ביום ובלילה, וענין הממשלה בשלטון בהנהגה והוא ענין נוסף על האור והחשך, שעלת ההוייה וההפסד הקרובה בענין האור והחשך הוא שנאמר עליו להבדיל בין האור ובין החושך, אם כן למשול ביום ובלילה הוא דבר נוסף, ואם התבאר שהם מנהיגים לזה העולם יחוייב שידעו למה שינהיגו כי אי אפשר שינהיג מי שלא ידע, א"כ הוא מוסכם מצד התורה שהגרמים השמימיים יודעים מה שינהיגו בזה העולם השפל, והנה נדע במופת שהשמים ינהיגו זה העולם ושהם יודעים ומציירים מה ובאי זה צד ינהיגו, ויעלם ממנו כמו שנעלם דברים הרבה מהדברים הטבעיים כל שכן שיעלם ממנו הנהגת אלו הגשמים למה שהם מרוחקים במקום ובמעלה, והנה בא הרמז בזה למה שאמר במעשה מרכבה ובהנשא החיות מעל הארץ ינשאו האופנים לעומתם כי רוח החיה באופנים: