כבר ביארנו בחבורנו שהנביאים ינבאו במשלים, וזה שהוא יראה הדבר על צד המשל ויפרש לו ענין המשל ההוא במראה הנבואה ההוא בעצמו, כמו שיראה אדם חלום וידמה בחלומו שהוא נעור וספר החלום אל זולתו ופירש לו ענינו והכל חלום וזה מה שקראו חלום שנפתר בתוך חלום, וכן הענין במשלים אשר יראוהו הנביאים שוה בשוה, ומן החלומות עוד מה שנודע ענינם אחר היקיצה שידע אדם אחר שיעור משנתו פתרון החלום, כן היה הענין במראה הנבואה ידע מה שהוא המשל, ומן החלומות מה שלא ידע אדם פתרון חלומו, כן הנביאים המשלים אשר יראו ולא ידעו למי הוא משל ולא ידעו פירוש אותה הנבואה, וזה המין הג' לא זכר הרב ואין ספק כי נמצא זה בנביאים, והנה דניאל לא ידע ביאת הגואל כמ"ש כי סתומים וחתומים הדברים עד עת קץ כל שכן זולתו, וכמו שיראו הנביאים דברים שהרצון בהם משל כנרות זכריה והסוסים וההרים ומגילת יחזקאל וחומות אנך אשר ראה עמוס והחיות אשר ראה דניאל ומה שדומה לזה מן המשלים אשר הנרצה בהם לחקות ענין שגם כן יראו עוד דברים הנרצה בהם מה שיעיר שם הדבר ההוא הנראה מצד הגזרה או השתוף בשם וכאלו פעל הכח המדמה הוא להראות דבר שיש לו שם משותף יורה אחד מענינו על ענין אחר שזה ג"כ מין מן ההמשל, כמאמר ירמיהו מקל שקד והיה כוונתו להורות בשתוף שקד ואמר שוקד אני לא ענין המקל ולא ענין השקדים, וכן ראיית עמוס כלוב קיץ להורות ממנו על תום הזמן ואמר בא הקץ. ויותר נפלא מזה שתהיה ההערה בשם אחד אותיות השם ההוא הם אותיות שם אחר בשנוי סדורן ר"ל בשנוי סדרי אותיות ואע"פ שאין שם גזרה בין שני השמות ולא שתוף ענין בהם בשום פנים כמו שתמצא במשלי זכריה בלקחו המקלות לרעות הצאן במראה הנבואה וקראו האחד נועם והאחד חובלים, והיתה הכוונה בזה המשל שהאומה בתחלת ענינה היתה בנועם והוא אשר הנהיגה והישירה והיתה שמחה בעבודת השם מיושרת לזה והשם רצה אותה ואהבה כמ"ש את ה' האמרת היום וה' האמירך ומנהיגה ומיישירה, או משה ומה שאחריו מהנביאים ואח"כ נעתק ענינה על שמאסו עבודת השם ית' ושם מנהיגיה חובלים כירבעם ומנשה, הנה זאת המלה לפי זאת ההשאלה נגזרה ממחבלים כרמים, ואח"כ למד ממנו גם כן ר"ל מקראו שם חובלים על מאסם תורת השם, וזה הענין לא נגזר מחובלים אלא בהחליף סדר החי"ת והבי"ת והלמ"ד, ואמר בענין המיאוס והגעילה מזה המשל ותקצר נפשי בהם וגם נפשם בחלה בי, והפך אותיות חבל ושמהו בחל, וכמו שבאו אלו החלופים בענינים הנבואיים בדברים אשר אין להם סתרי חכמה בא ג"כ לפי זה הדרך ענינים מאד זרים הם סודות מסתרי הנבואה, כי נאמרו במרכבה נחשת קלל ועגל וחשמל שאלו השמות מזה הצד, ר"ל מצד הגזרה, ואמר נחשת ר"ל השחתה בחלוף אותיות מצד שנוי סדר האותיות, וקלל אפשר שר"ל להקל, כלומר שהשחתה היא בקלות ובמהירות, ועגל ר"ל בו דבר עגול, וחשמל ר"ל עתים חשות עתים ממללות וכמו שיבאר בפרק ראשון מחלק ג':