כבר ביארתי לבני אדם כלם הד' ההבדלים אשר נבדלה נבואת מרע"ה משאר הנביאים, יראה אעפ"י שידיעת הנבואה ומדרגותיה ומעלותיה הוא מכלל סתרי תורה אבל נבואת משה רבינו אינה כן, כי לדעת מדרגת נבואתו הוא מבואר בתורה ולכן ביארתי מעלתו ומדרגתו בתורה בביאור התלמודיי הנעשה לכל אדם והוא פירוש המשנה ומשנה תורה, ולמה שאיננו מכלל סתרי תורה אינו ראוי שיחובר בזה המאמר כי זה המאמר כלו הוא לבאר סתרי תורה, והנה ראוי לכל אדם לדעת שארבעה הבדלים נבדלה נבואת משה רבינו ע"ה מנבואת כל הנביאים, כי כל הנביאים נתנבאו ע"י מלאך כמו שקדם ומשה פה אל פה, כל הנביאים בחלום בחזיון לילה ובמראה ותרדמה כמו שאמר במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו ומשה ער שנאמר ובבא משה, כל הנביאים יראים ומתמוגגים ומשה כאשר ידבר איש אל רעהו, כל הנביאים בעתים מיוחדים מרחוק ומקרוב ומשה בכל עת כמ"ש עמדו ואשמעה:
והוא ששם נביא אמנם יאמר אצלי על משה ועל זולתו בספוק, ירצה למה שלא ישתמש בכח מדמה כי ההשגה ההיא גשמית ומשיגים דברים במשל ובחידה, הלא תראה שעזרא ובית דינו בתפלותינו המקודשות אמרו, ככתוב בתורתך כו' ועל ידי עבדיך וכו' ואמרו תורה נביאים וכתובים, כי כמו שיש הבדל בין רוח הקדש לנביאים כן יש בין הנביאים לנבואת מרע"ה והיא הערה גדולה ראוי שיעירו אותה אנשי כנסת הגדולה כי הם היו יודעים מדרגת הנבואה, ויאמר הרב כי כן הענין אצלו בנפלאותיו ונפלאות זולתו כי אותותיו אינם מכת שאר הנביאים. אמנם שנבואתו נבדלת ממה שקדמו הוא אמרו וארא אל אברהם וכו' ושמי ה' לא נודעתי להם, הנה הודיענו שהשגתו אינה כהשגת האבות אבל יותר גדולה, כל שכן השגת זולתם ממה שקדם משם ועבר ונח, ואמנם הבדלה מנבואת שאר הנביאים הקמים אחר משה אמרו ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים אל פנים, ומה שיביא לחשוב מה שאמרו ז"ל בישראל לא קם אבל באומות העולם קם אמר כי פירוש הכתוב הוא ע"ז התואר אם בישראל לא קם אשר הם ממלכת כהנים וגוי קדוש כל שכן שלא יקום בשאר האומות והוא האמת, הנה נתבאר שהשגתו נבדלת משאר השגת כל מי שיתאחר אחריו, ואחר שהביא הרב שהשגת נבואת משה רבינו היא למעלה מכל הנביאים ביאר ג"כ שמופתיו אינם מכת שאר הנביאים. והנה נבדלו מופתי משה רבינו ע"ה ממופתי שאר הנביאים ברבויים בהתמדתם ובעשותם לעיני הכל, אמנם ברבויים כמשה"כ ולא קם נביא עוד בישראל כמשה וכו' לכל האותות והמופתים אשר שלחו ה' לעשות בארץ מצרים, כי היו רבים, והיו מתמידים כמ"ש לכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה. ואמנם התנאי השלישי במה שאמר שהיו גלוים ומפורסמים לעיני פרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו ולעיני כל ישראל, והנה הרב לקח זה ההבדל האחרון כי כל הנפלאות אשר עשאום הנביאים הגידו בהם יחידי בני אדם כאותות אליהו ואלישע, הלא תראה מלך ישראל תמה מהם וישאל לגחזי שיגידם לו כמ"ש ספרה נא לי את כל הגדולות אשר עשה אלישע ויאמר גחזי אדוני המלך זאת האשה וזה בנה אשר החיה אלישע, וכן אותות כל נביא זולת משה רבינו, ולזה הגידה התורה עליו שלא יקום נביא לעולם שיעשה בפרהסיא לעיני האוהב והשונא כמו שעשה משה, והוא אמרו ולא קם נביא עוד בישראל וגו' עד לעיני כל ישראל, שהוא קשר הנה שני הענינים יחד שלא יקום מי שישיג השגתו ולא מי שיעשה כמעשיו, ואחר כך ביאר שהאותות ההם היו לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו החולקים עליו, והיו ג"כ בפני כל ישראל הנמשכים אחריו, והנה האוהב והשונא יודו בו:
אמר שם טוב נפלאתי על הרב איך החזיק בזה ההבדל אשר יראה שאינו הבדל, כי מי שמחיה המת בינו לבין עצמו יחייהו בינו לזולתו, ואין הפרש עשות זה הנס ביחיד או ברבים, וכן הנסים אשר עשו הנביאים אם יעשו אותם לבדם יעשום ג"כ לפני עם גדול ורב. והתשובה בזה כי הנביא פועל בציורו כשיתדבק עם השכלים הנבדלים וישוב החלק כל ויפעל בהיולי העולם, ואם הנביא חזק הדבוק לא יבדילהו אחד מן האנשים ואם אינו חזק הדבוק יבדילהו כשהוא עושה הדבר לפני רבים, ויקרה בזה כמו שיקרה לחכמים כי האחד יעיין בפני המון רבה ולא יעיק לו העיון, וזה לא יוכל לעיין אם לא יהיה יחידי לבדו, ויש על זה מעלה גדולה, וכן יקרה בנביאים, והבן זה כי הוא נפלא ואם לא יש לו סוד. ולמה שיראה ספק גדול כי כל המופתים אשר עשה משה רבינו היו בזה העולם השפל, ויהושע עשה נס בעולם הגלגלים והיה נס מפורסם כמ"ש לעיני כל בני ישראל, אמר בתשובת זה הספק העצום ואל יטעך מה שבא בעמידת אור השמש ליהושע השעות ההם ויאמר לעיני ישראל כי לא אמר לעיני כל ישראל כמו שבא במשה, וכן אליהו בהר הכרמל בפני אנשים מועטים, ואמנם אמרתי לך השעות ההם וזה היה אצלם למה שהם פעלו פעל והוא שנצחו המלחמה בתוקף גדול ובמהירות גדול היה נראה אצלם שהיום נתארך אחר שפעלו פעולה גדולה, או אפשר לומר שיהושע פעל כל גשם מאיר דומה לאור השמש והיה נראה באויר ובעבור זה נתארך היום בעבור האור ההוא:
אמר שם טוב אלו הם דברי רוח כי הכתוב אומר ויעמוד השמש בחצי השמים, ואמר ג"כ וכמוהו לא היה כיום ההוא לפניו ולאחריו לשמוע ה' בקול איש, והכתוב ספרו בנס גדול אשר לא היה כמוהו בעולם, והדבור בפלאות ראוי להניחו לעושה נפלאות גדולות לבדו, כי אף שאמר הכתוב ולא קם נביא עוד בישראל כו', זה היה מצד התחברות השלשה דברים, שיהיו רבים ומתמידים לעיני קהל האוהב והשונא, ורבותינו אמרו שעמדה חמה למשה כמו שעמדה ליהושע וזה מקובל באומה, ואחר שתבדיל בשכלך נבואת משה רבינו ומופתיו שלפי הפלגת ההשגה ההיא הפלגות הפעולות ההם ותאמין שזאת המדרגה נקצר להשיגה על אמתתה, הנה תשמע מאמרי באלו הפרקים כלם בנבואה ומדרגת הנביאים בה כל זה אחר זאת המדרגה, וזה היה ענין זה הפרק: