יתבאר לי שמעמד הר סיני לא היה כל המגיע למשה מגיע לכל ישראל וכו', מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו לבאר מעמד הנבחר, אבל בדרך קצרה אגיד לך מה שסובר הרב, ראשונה הניח כי כל ישראל שמעו עשרת הדברות מפי השם ולא היו מבינים ממנו דבר אבל שמעו שהשם ידבר עם משה, כמ"ש בעבור ישמע העם בדברי עמך, אבל למשה הגיע כל דבור ודבור שהיה יוצא מפי הקב"ה והוא ע"ה היה מבין הדברים וירד בתחתית ההר ויגד לפני העם מה ששמע, כמו שאמר אנכי עומד בין ה' וביניכם להגיד לכם את דבר ה', והוא לפרש להם כל דבור ודבור, ונאמר ג"כ והאלהים יעננו בקול ואמרו במכילתא כל דבור ודבור היה משיבו להם, זהו הנראה מן התורה ומרוב דברי החכמים והוא שהם שמעו כל הדברות מפי הקב"ה אלא שמשה הגיע אליהם בהבדל הדברים, ואח"ז הניח הרב דעת שני והוא נאמר במקומות רבים מהתלמוד וכן המדרשות והוא אמרם אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמעום, והרצון בזה כי למה שאלו השרשי' מציאותו יתעלה והיותו אחד אמנם יושג בעיון האנושי וכל מה שיודע במופת משפט הנביא בו וכל מי שידעהו שוה אין יתרון ולא נודע אלו השרשים מצד הנבואה לבד, אמרה תורה אתה הראת לדעת, ולמה שהיו אלו הב' שרשים קודמת הידיעה בהם חל הרוח האלהי בהם, אמנם שאר הדברות הם מכת המפורסמות והמקובלות, ואחר שהניח הרב שהם לא שמעו אלא השני דברות רצה לבאר דעת שלישי, והוא שכל ישראל לא הבינו אותו הקול אלא משה הגיעו להם בהבדל אותיות, ויבא הדבר כן, ישראל לא שמעו אלא אנכי ולא יהיה לך ועל זה נאמר קול דברים אתם שומעים, א"כ זה הקול השמיע להם משה בדברו אליהם בהבדל אותיות נשמעות, וזה הקול עם שהשמיע להם משה בהבדל אותיות אינם מדרגתם שוה למדרגת משה, כי אף שמציאות האל ואחדותו יתבאר במופת עכ"ז יש לחכמים זה על זה מדרגות. והנה אונקלוס גלה לנו זה הסוד הנפלא כשאמר ואל יתמלל עמנא מן קדם ה' ובמשה אמר ומליל ה' עם משה, כי עם ישראל היה מדבר עם אמצעיים וכי הוא קול נברא שהשם בראו כמו שברא כל בריותיו, ואמנם עם משה דבר בענין אחר שהוא למעלה ממנו, ואחר שהונח זה אתה תעיין איך יסולק זה הספק העצום והוא איך יתנבא מי שאינו ראוי לנבואה, ואחר שביאר הרב איך היתה מעלת הנבואה במעמד הנבחר רצה לסלק לנו ספק אחר אשר יראה שהמון העם יראו המלאכים, הנה אנכי שולח מלאך לפניך השמר מפניו: