פנים שם משתתף ורוב שתופו הוא על צד ההשאלה, כי יאמר על הפנים מכל חי כמו שאמר ונהפכו כל פנים לירקון:
והוא שם הכעס, ולפ"ז הענין נאמר הרבה בענין כעס כמו פני ה' חלקם:
והוא ג"כ שם מציאות האיש ומעמדו, הרצון בו בחייו ובמציאותיו כמו על פני כל אחיו נפל ועל פני כל העם אכבד ענינו במציאות. ולפ"ז הענין נאמר ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כלומר מציאות במציאות מבלתי אמצעי, כמו שאמר לכה נתראה פנים. והרצון בו כי מה שהשיג משה היה בלי השתמשות כח המדמה אבל היה שומע הקול מבין שני הכרובים והם המחשב והשכל והיה השפע מגיע לו מאת השי"ת באופן שלא ישתמש הכח המדמה. והנה ביאר הרב כי על שמיעת הקול בלי חידה והשתמשות הדמיון יאמר פנים כי יאמר פנים בפנים דבר ה' עמכם, וביאר במקום אחר נאמר קול דברים אתם שומעים ותמונה אינכם רואים זולתי קול, וכנה זה הקול בפנים אל פנים אע"פ שלא היו משיגים שום תמונה כן אמרו ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כנוי על אמרו ספור הדברים וישמע את הקול מדבר אליו, ודע שיש הפרש בין הקול שהשיג משה כי הוא היה קול נבואיי והקול ששמעו ישראל היה קול נברא על צד הפלא כמו שנעשו שאר המופתים, ובהשגת אותו הקול נאמר פנים בפנים דבר ה' עמכם כן אצל משה בעבור שהיה שומע הקול בלי דמיון נאמר עליו פנים אל פנים:
ומזה הענין ופני לא יראו. הרצון בו אמתת מציאות השם על מה שהוא עליו לא תושג בשום פנים לשום מלאך כ"ש וכ"ש לשוכני בתי חמר:
ופנים ג"כ הוא כלי מקום שענינו לפניך או בין ידיך, הרצון בו מה שהוא לפני האדם במקום אחד באופן שיראהו ומזה הענין לפני ה', ולפ"ז הענין ג"כ הוא ופני לא יראו מזה הענין כמו שאמר ודקדמי לא יתחזון, רומז שיש נבראות ג"כ עצומות א"א לאדם להשיגם כפי מה שהם עליו והם השכלים הנבדלים, וייחסם רש"י למה שהם לפניו ובין ידיו תדיר לחזק ההשגחה בהם תמיד למה שהם שכל והוא שכל והוא עלה לכל שאר השכלים, ואם הדבר כן שלא די שמשה לא השיג את הש"י אבל ג"כ השכלים א"א להשיגם על מהותם א"כ מהו אשר השיג משה והשיגו השלמים לדעת אונקלוס ומהו הנרצה במלת וראית את אחורי, ואמר הרב כי אלו הענינים הם אשר הם למטה מהשכלים הנבדלים מדרגת המציאות, ר"ל בעצם החמר והצורה שהם הגשמים הפשוטים והמורכבים ועליהם אמר אונקלוס ותחזי ית דבתראי, כלומר הנמצאות אשר כאלו אני נוטה מהם ומשליכם אחרי, והנה תשמע פירושו במה שבקש מרע"ה כפי דעת הרב:
ופנים ג"כ נאמר כלי הזמן בענין קודם, לפנים בישראל. ופנים ג"כ שם אזהרה והשגחה, לא תשא פני דל, ולפ"ז הענין ישא ה' פניו אליך לחבר השגחתו בנו: