אכל זאת המלה הנחתה בלשון ללקיחת הבעלי חיים. אחר שהביא הרב עצב שהוא שם מרי והכעס פירש שם אכילה שהוא נאמר על החכמה והיא הישועה האמתית, והוא הדבר אשר בעבורה ינצל מהשטן ומיצר הרע שהוא ההיולי הראשון. והנה אמר הרב כי נאמר ראשון אכילה בלקיחת הבעלי חיים המזון. ולמה שהאוכל יפסיד צורת הדבר ואח"כ יזון באותו המזון יושאל שם אכילה אם לאבדת הדבר והפסדו בכלל, ואם להשגת שום שלמות בהשגות השכל אשר יתמיד בהם ההשארות והצורה, אם כן שם אכילה, ימצא בה שלשה דברים, אם הפסד דבר וקיום לדבר אחר והוא המזון אשר יזון בו הבעלי חיים כי יפסד צורת הלחם ויתהפך לצורת הנזון, ואם שימצא בו ההפסד בפרט כמו שאמר ואכלה אתכם ארץ אויביכם, ארץ אוכלת יושביה, והדומים לזה, או ימצא הקיום על טוב שבענינים כמו שנאמר בהשגות השכליות לכו שברו ואכלו וזה הרבה:
ואמר צמיחת בעלי חיים במה שיקחוה מהמזון והתמדת עמידתם בו והתמדת מציאותו ותקון כחות הגוף כלם בו, רצה בו שהמזון יש בו ד' ענינים צמיחת בעלי חיים וזה בזמן הגידול, והתמדת עמידתו וזה בזמן העמידה, והתמדת מציאותו וזה בזמן הירידה, ותקון כחות הגוף כלם ירמוז שלא יהיה בהם רוע מזג בכל אלו הזמנים:
והבן אמרו ובקצת הנוסחאות תורה. אמרו המפרשים כי ירמוז לזה כי החכמה אשר בעבורה תהיה השארות הצורה האנושית היא התורה כי היא מורכבת ממעלות שכליות וממעלות המדות לכן בידיעתה וקיומה תגיע השארות הצורה האנושית לא בחכמה ולא במעלות התורה לבד, ואחרים פי' כי חכמה ותורה הם דבר אחד, כי התורה המיוחדה אצל היודעים היא החכמה:
וראה איך פי' כל מלה בזה הפסוק בענין החכמה והלמוד והבן זה. כי זהו הישועה אשר נשתוקק אליה, כי לא נתאוה ישועת המשיח בעבור התאוות הגשמיות והתשוקות המדומות כמ"ש ומלאה הארץ דעה את ה' ועם הלמוד והחכמה ישיג האדם כאלו יצא מעבדות לחרות ומאבל לי"ט, ולכן אמרו רז"ל מה שמו של משיח תאני דבי ר"י ינון שמו תאני דבי חזקיהו חזקיהו שמו וכו'. כי אלו החכמים היו מלמדים דעת את העם ובעבור שהיו מושיעים נפשם לתלמידיהם כאלו נקראו משיחים, ואין ספק כי יהיה בכאן ישועה כללית לבית ישראל ויהיה כוללת ג"כ לגוף ולנפש אם רצונו לעשות רצונו יתעלה אבל מה נעשה ושעבוד מלכיות ושאור שבעסה מעכבים, ולכן צריך האדם שיקוה שיבא הגואל ויציל גופנו ונפשנו כמו שעשה משה מושיענו ואם יתמהמה צריך שירגיל האדם נפשו בחכמות ובדעות כי אז יגאל נפשו מרדת שחת ואז יבא לו הישועה האמתית וזהו מה שרמז הרב באמרו והבן זה:
ואמרו כי הצדק הוא הישועה האמתית הרמז בזה הדעות הצודקות הם הישועה לא הגשמיות ולא הדעות הכוזבות:
והבן זה רומז למה שנא' במעשה בראשית מכל עץ הגן אכול תאכל: