אמר הרב יחשוב שענין תמונה ותבנית בלשון העברית אחד וכו', ר"ל תוארו כרבוע ועגול ומשולש, ור"ל כי תבנית הוא מורה על דבר גשמי לעולם ולכן לא הפיל לשון עברי אלא המלות כתוארים נתלים באלהים בשום פנים, והביא הראיה על זה מתבנית המשכן ותבנית כל כליו ואומר כתבניתם אשר אתה מראה בהר תבנית האולם תבנית כל צפור תבנית יד כל זה תאר:
אמנם תמונה. הוא יאמר בפסוק על ג' ענינים כי יאמר על צורת הדבר המושגת בחושים חוץ לשכל כמ"ש לא ראיתם כל תמונה, ואח"כ יאמר על הצורה הדמיונית הנמצאת בדמיון אחר העלמו מן החוש כאמרו בסעיפים מחזיונות לילה וסוף דבר יעמוד ולא אכיר מראהו תמונה לנגד עיני, ר"ל דמיון לנגד עיני, ויאמר על ענין אמתי המושג בשכל, ולפי זה הענין הג' יאמר בו ית' תמונה כמ"ש ותמונת ה' יביט כי ה' לא יושג בחוש ולא בדמיון לכן אמרו ותמונת ה' יביט יראה אמתת ה' ישיג. והנה הקשו בזה ולמ' לא עשה הרב תבני' יאמר על ב' ענינים על השגת הדבר המושג בחוש ועל הדבר המושג בדמיון, על הדבר המושג בחוש כאמרו תבנית כל צפור תבנית אולם תבנית יד, ועל הדבר המושג בדמיון כתבניתם אשר אתה מראה בהר, כי מה שנראה למשה בהר הוא במראה הנבואה, ואמרו המפרשים כי לא הוצרך הרב לבחינה הזאת לפי שלא מצא הרב לשון תבנית בו ית' לכן עשה תבנית כלו מענין גשמי אבל במלת תמונה שנאמרה להש"י הוצרך לעשות הבחינה ההיא לדקדק בענין, והאמת בזה כי כל תמונה הנמצאת בדמיון אם תכליתה להיותה גשמית תהיה כאלו היא גשמית ואם תכליתה להיות דבר רוחני נקראת רוחנית ולא גשמית, והנה הצורה הנמצאת בחוש היא גשמית ותכלית זאת הצורה הנמצאת בדמיון להיותה בשכל כמו שהתבאר בספר הנפש, ולכן תמונה נאמרת בספוק על הנמצאת בחוש והיא הצורה המושגת בחוש המשותף ועל המושג בדמיון ועל הצורה הג' המושגת לשכל ולכן נאמר תמונה בשם מסופק על שלשת הענינים האלה. אמנם תבנית המשכן נראה למשה במראה הנבואה בעבור כי תכלית זאת המראה היא להיותה גשמית לא ראה הרב לומר שהיא נאמרת בספוק על הדבר הגשמי ועל הדבר הרוחני, עוד הקשו כי בכאן אמר הרב כי אמתת מציאות ה' ישיג ובפרק ל"ז מחלק הא' אמר כי אמתת מציאות השם כפי מה שהוא לא תושג, ואמרו שזה נוהג כפי הסבה החמישית כי כאן דבר בקלות ובהעברה ושם כפי האמת. אבל האמת בזה כי בכאן אמר כי אמתת ה' ישיג כפי מה שהוא אפשר לשכל האנושי להשיג ממנו ית' ושם אמר כי לא תושג עצמותו כפי אמתתו. ואחר אשר הזכיר ותמונת ה' יביט הביא ענין שתוף ראה והביט וחזה: