עצב לשון משותף. אמר שם טוב כל הפרקים עד הנה כלם נמשכים קצתם בקצתם אל פרק שתוף אדם וכבר ביארנו ענינו, אמנם זה הפרק לא ידעתי למה הביאו הרב הנה אלא אם נאמר כי כל מרי והפסד והשחתה יבא מצד ההיולי כמו שביאר בחלק ג' פרק א' ולמה שפרק שעבר דבר במהות ההיולי נמשך לזה לבאר שם עצב אשר נאמר בשני ענינים או על הכעס או על המרי:
ואמרו לא אמר לנביא בעת ההיא אשר עבר בו המעשה וגו', יאמר עליו ויאמר ה' אל לבו, ואמנם ר"ל בעת ההיא כי כשכתב משה את התורה נאמר לו זה בנבואה וכן כשיהיה רצונו שלא יהיה עוד מבול לא אמר אז לנביא אבל כשבא לכתוב התורה אמרו גם כן:
ואמרו כפי הרצון. ר"ל כפי רצונו הקדום שיהיה זה העולם השפל מונהג כפי העולם האמצעי:
ואמרו המרות האדם כו'. הרצון בו כאשר לא עשה האדם הפעולות הטובות המרה מה שהיה רצונו יתב' כי האדם נברא בשכל כדי שיעשה הפעולות הטובות ואם לא יעשה אז יחטיא הכוונה האלהית והמרה רצונו: