עמידה שם משותף:
אם יעמוד משה ושמואל זה נאמר על צד המליצה והרצון בו אם יעמדו מקברם משה ושמואל ויתפללו לפני לא הייתי שומע להם ואם כן היא עמידה גמורה. ודע כי נפש משה הנה איננו משה ונפש שמואל אינו שמואל לכן פירש הרב כי היא עמידה גמורה והוא נאמר על צד המליצה:
ואמרו ומזה הענין מאמר השם אל משה ואתה פה עמוד עמדי, ר"ל היה קיים בעיון ובמושכלות ותעמוד עמדי, כך פירשו המפרשים. והאמת כי הגוף והנפש ההוה באדם כלם ילכו לאבדון כפי דעת הרב אבל מה שיתקיים לעולמי עולמים התדבקות בשכל הנאצל, ולכן כשיהיה האדם משיג אותו השכל אז הוא קיים ונצחי וזה תכלית האדם והצלחתו, לא שיהיה האדם שכל בכח ולא ג"כ שיהיה שכל בפועל בעת קניית המושכלות הרבות אבל שיהיה אחד באחדות גמורה, וזה אי אפשר אם לא יתדבק האדם בשכל הפועל או בשכל הנקנה, והמתדבק בו יהיה נצחי וקיים, ולמה שמשה היה בזה התאר יצדק שיאמר עליו ואתה פה עמוד עמדי, ולמה שזה כוונת האדם בבריאתו ונאמר עליו נעשה אדם בצלמנו עד שיהיה השכל האלהי מתדבק בו, לכן הביא הרב אחר זה הפרק שתוף האדם כי זהו תכלית המין האנושי ועליו ועל כיוצא בו ואם הם מעטים נאמר נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, ובעבור זה הביא הרב בפרק שאחר זה שתוף אדם והבן, כי לולי זה יצטרך לומר שהביאו אחר זה להעלים הענין: