קימה שם משותף וא' מעניני הקימה שהוא כנגד הישיבה ולא קם ולא זע ממנו. ויש להקשות למה לא הביא הרב מענין הקימה שהוא כנגד הישיבה אלא ממגלת אחשורוש כי יש רבים בתורה כמו ויקם אברהם מעל פני מתו או ויקם פרעה לילה ובזה לא נודעה הסבה. ויאמר קימה על ענין קיום הענין באמתתו כמו יקם ה' את דברו אתה תקום תרחם ציון תקיים מה שיעדתה לרחם עליה:
ואמרו לעבור גזרת האל על עם כו'. רומז למה שביארנו למעלה שאנחנו נתלים בעולם האמצעי מצד פעלו בנו והוא הנקרא גזרת האל יתעלה:
ואמרו כלומר תקום על אויביה. הקשו המפרשים מי הכריחו הרב לפרש תקום על אויביה היה יכול לפרש אותה אתה תעורר לרחם ציון והיה התעוררות נאמר לטוב כמו שאנו אומרים בחלוקה ראשונה בענין הקיום באמת ויעודיו לטוב או לרע, והשיבו לזה כי הרב לא מצא שום פסוק מלשון קימה שהוא התעוררות רק לרע כמו וקמתי על בית ירבעם וקם על בית מרעים לפיכך פירש תקום על אויביה, והאמת בזה כי לא יאמר אתה תקום אתה תתעורר לרחם כי מטבע האל לרחם על בריותיו ואף הוא סולח להם ומעביר להם ראשון ולכן אין ראוי לומר אתה תתעורר לרחם כי דרכו לעשות חסד חנם בכל דור ודור אבל ההתעוררות הוא לעולם לנקמה:
והבן אמרו ע"ה אין למעלה לא עמידה ולא ישיבה כי בזה כלל סתרים רבים מהאלהות למי שיבינם, לא מה שחשבו הפתאים כי מלכותא דשמיא כעין מלכותא דארעא והמקרים הנמצאים בזה העולם ימצא לעולם שלמעלה ממנו, והאמת כי כל שלמות וטוב הנמצא בזה העולם נמצא בעולם העליון ויותר בשלמות מה שא"א שימצא בעולם התחתון כמו שהוא מבואר למעיינים: