השער הרביעי: Gate Four
בעונש מדות הרעות ובשכר קנין הטובות: Regarding the punishments for bad character traits, and the reward for the acquisition of good character traits
הגאוה היא שורש להרבה עבירות אם בין אדם למקום ואם בין אדם לחבירו, כי גורם להזיק לחבירו ולשנאתו ולדבר לשון הרע עליו, וכאלה רבות, ואם בינו למקום שכן כתיב (דברים ח' י"ד) ורם לבבך ושכחת את ה' אלהיך, ואמרו רבותינו ז"ל (סוטה דף ה' ע"א) כל שיש בו גסות הרוח נקרא תועבה שנאמר (משלי ט"ז ה') תועבת ה' כל גבה לב. ואמרו (שם) בשמתא מאן דאית ביה, וראוי לגדעו כאשירה ואין עפרו ננער ושכינה מיללת עליו ושקול כעובד עבודה זרה וככופר בעיקר, וכאלו בא על כל העריות כולם וכאלו בנה במה, ואפילו שיקנה להקדוש ברוך הוא שמים וארץ כאברהם אבינו שלא ינקה מדינה של גהינם וסופו מתמעט ונאסף מן העולם שלא בזמנו, Pride is the root of many sins, whether they are between man and HaShem-יהו״ה, the Ever Present One, blessed is He, or whether they are between man and his fellow. In regard to man and his fellow, this is because his arrogance will bring him to harm his fellow, in disdaining him and speak badly of him, amongst many other negative matters. Or whether between man and HaShem-יהו"ה, as written,345Deuteronomy 8:14 “and your heart will become haughty and you will forget HaShem-יהו״ה your God.” That is, because of conceit he forgets HaShem-יהו"ה his God, greatly damaging his relationship with HaShem-יהו"ה, the Ever Present One, blessed is He. Our sages, of blessed memory, stated,346Talmud Bavli, Sotah 5a “Whoever is haughty is called an abomination, as it states,347Proverbs 16:5 ‘Every haughty person is an abomination to HaShem-יהו״ה.’” They also stated,348Sotah 5a ibid. “Whoever is arrogant should be excommunicated,” and, “it is fitting to hew him down as like an Asherah tree that has been designated for idolatry,” and, “his dust will not stir at the time of the resurrection of the dead,” and, “the Indwelling Presence of HaShem-יהו״ה, the Shechinah, wails for him.” Moreover, they stated that a haughty person is equal to an idolater and to one who denies the fundamental principle of existence, HaShem-יהו״ה, blessed is He. Moreover, it is as if he transgressed every kind of forbidden relationship, and as if he built a personal altar to idolatry within himself. They further stated that even if, like our forefather Avraham, he attributes the possession of the entire heavens and earth to the Holy One, blessed is He, a haughty person will not be cleansed of the judgements of purgatory (Gehinnom). In the end he will be diminished from his haughty position and will depart from the world before his time.
ואפילו ירבעם שכל חכמי דורו היו לפניו כעשבי השדה (סנהדרין דף ק"א ע"ב) ולא היה בתורתו דופי והיה שונה ק"ן פנים בתורה לא אבר אחד פנוי ממנו שאינו שורה עליו צריך בעבור אותו אבר לחזור בגלגול לעוה"ז עד שישתלם בכל האברים בדיוקן דצלם ה', שאם חסר אבר אחד אין הוא בצלמו. סוף סוף כל מה שישתדל הבן אדם בעבור קב"ה ושכינתיה כאשר עושה מצותיו, כך מדה כנגד מדה ישתדל הקדוש ברוך הוא בעבורו ובעבור בת זוגו באותו עולם. נענש ונטרד מן העולם הזה והעולם הבא אלא מפני גסות הרוח וכאלו דוחק רגלי השכינה ומסתלקת מן העולם ואומרת אין אני והוא יכולים לדור יחד בעולם, Even about Yeravam, our Sages taught349Talmud Bavli, Sanhedrin 101a-b that all the Torah scholars of the generation were like the grass of the field next to him and there were no imperfections his Torah teachings. Moreover, he could expound upon Torah from one-hundred and fifty angles. Nonetheless, he was punished with excision from both this world and the coming world, only because of his arrogance. Our Sages, of blessed memory, stated350Talmud Bavli, Brachot 43b that it is as if a haughty person pushes away the feet of the Indwelling Presence of HaShem-יהו״ה, blessed is He, thus causing Him to withdraw from the world, as the Holy One, blessed is He, said,351Talmud Bavli, Sotah 5a ibid. “He and I cannot dwell together in the world.”
ומורד במלכות שמים, ומתעטף בטליתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שנאמר בו (תהלים ל"ג א') ה' מלך גאות לבש, ובמה יתגאה האדם והויתו מטפה סרוחה ויצירתו בדם נדה ובחייו טנוף וסרחון ואחר מותו רמה ותולעה ואחרית גופו גוש עפר ונפשו יורדת לגיהנם: Such a person rebels against the Kingdom of Heaven by wrapping himself in the Tallit that belongs only to the King, King of kings, the Holy One, blessed is He, as it states,352Psalms 93:1 “HaShem-יהו״ה is King, He is clothed in pride.” After all, what does man have to be proud of? His very existence is from a putrid drop and he was formed in menstrual blood. His lifetime is one of filth and stench and upon his death he is covered with worms and maggots, until his body decays and becomes a pile of dust and his soul descends to hell.
אמנם הענוה והשפלות, אין מדה גדולה ממנה כי משה רבינו ע"ה רבן של כל הנביאים בתורה ובמצות ויראת חטא לא נשתבח אלא בענוה שנאמר (במדבר י"ב ג') והאיש משה ענו מאד, צא ולמד מן הקב"ה שהניח שמי מרום ויורד לשכון אצל השפלים שנאמר (ישעיה נ"ז ט"ו) מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח, וכתיב (תהלים ל"ד כ') קרוב ה' לנשברי לב, וכתיב (תהלים ט"ו א') מי יגור באהליך וכו' נבזה בעיניו נמאס, In contrast, there is no greater quality than humility and a sense of lowliness. We learn this353Also see Reishit Chochmah, Gate of Humility, Ch. 7 from our teacher Moshe, peace be upon him, the father of all the prophets in Torah, mitzvot and fear of sin. Even so, Torah only praised him for his humility, as it states,354Numbers 12:3 “The man Moshe was exceedingly humble.” Go and learn the quality of humility from the Holy One, blessed is He, who set aside the loftiest heavens to dwell with the despondent and the lowly of spirit, as written,355Isaiah 57:15 “I abide with exaltedness and in holiness, but I am with the despondent and the lowly of spirit.” Similarly, it is written,356Psalms 34:19 “HaShem-יהו״ה is close to the broken hearted and He saves those who are crushed in spirit.” It likewise states,357Psalms 15:1 “Who may sojourn in Your tent? One who is lowly and contemptible in his own eyes.”
ואף על פי שהיראה כתיב בה (איוב כ"ח כ"ח) הן יראת ה' היא חכמה, וכתיב (ישעיה ל"ג ו') יראת ה' היא אוצרו, אמרו רבותינו ז"ל (ירושלמי שבת פ"א ה"ג) כי היא עקב אל הענוה כמו שכתוב (משלי כ"ב ד') עקב ענוה יראת ה', Now, although it is true that about fear of HaShem-יהו״ה, blessed is He, the verse states,358Job 28:28 “The fear of HaShem-יהו״ה, that is wisdom,” and similarly,359Isaiah 33:6 “Fear of HaShem-יהו״ה, that is His treasure,” nevertheless, our sages, of blessed memory, stated,360Talmud Yerushalmi, Shabbat 1:3; Midrash Tanchuma BeHa’alotcha “What wisdom proclaimed to be the crown of its head, humility made into a heel (Eikev-עקב) for its sandal, as it states,361Proverbs 22:4 – This verse is usually translated, “The result of humility is fear of HaShem-יהו"ה.” ‘The heel (Eikev-עקב) of humility is fear of HaShem-יהו״ה.’”
ומי שדעתו שפלה עליו כאלו הקריב כל הקרבנות שנאמר (תהלים נ"א י"ט) זבחי אלהים רוח נשברה, ולא עוד אלא שאין תפלתו נמאסת וכו' ואין תפילתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים עצמו כבשר (סוטה דף ה' ע"א) שנאמר (ישעיה ס"ו כ"ג) והיה מדי חדש בחדשו וגו' יבא כל בשר להשתחוות וגו', וכתיב (ישעיה ס"ו ב') ואל זה אביט אל עני ונכה רוח. A person whose opinion of himself is that he is lowly, is as if he has offered all the sacrificial offerings, as it states,362Psalms 51:19 “The sacrifices that God desires are a broken spirit.” Moreover, his prayer is not despised or rejected, for,363Talmud Bavli, Sotah 5a “the prayers of a person are heard only if he casts his heart like flesh, as written,364Isaiah 66:23 ‘It shall be that at every New Moon and on every Shabbat, all flesh shall come and prostrate themselves before Me.’” It similarly is written,365Isaiah 66:2 “It is to this that I look, to the poor and broken-spirited.”
וכל מי שהוא ענו גורם להשרות שכינה על האדם בארץ, שנאמר (שמות כ' י"ח) ומשה נגש אל הערפל, מי - גרם לו זה ענותנותו, שנאמר (במדבר י"ב י"ג) והאיש משה ענו מאד: Whoever is humble causes the Shechinah – the Indwelling Presence of HaShem-יהו״ה – to dwell upon man on earth, as it states,366Exodus 20:18 “Moshe approached the thick cloud where God was.” What brought him to this? His humility, as it states,367Numbers 12:3 “The man Moshe was exceedingly humble.”368Also see Reishit Chochmah, Gate of Humility, Ch. 3
ותנא רבי פינחס בן יאיר אומר (סוף סוטה) זהירות מביאה לידי זריזות וזריזות מביאה לידי נקיות, ונקיות מביאה לידי טהרה, וטהרה מביאה לידי פרישות, ופרישות לידי קדושה, וקדושה לידי ענוה וכו' וענוה גדולה מכלם, שמביאה לידי רוח הקדש, שנאמר (ישעיה ס"א א') רוח ה' אלהים עלי יען משח ה' אותי לבשר ענוים: It is taught,369Talmud Bavli, Avodah Zarah 20b “Rabbi Pinchas ben Ya’ir would say: “The study of Torah study leads to caution. Caution leads to zeal. Zeal leads to cleanliness from sin. Cleanliness from sin leads to abstinence from indulgence. Abstinence from indulgence leads to purity. Purity leads to separation from worldliness. Separation from worldliness leads to humility etc.” Moreover, they concluded, “Humility is greatest of all, since it leads to the Holy Spirit (Ru’ach HaKodesh), as it states,370Isaiah 61:1 ‘The spirit of My Lord HaShem/Elohi”m-אדנ״י יהו״ה is upon me, because HaShem-יהו״ה has anointed me to bring tidings to the humble.’”
ושלחו מתם (סנהדרין פ"ח ע"א) איזהו בן העולם הבא ענותן ושפל ברך שיף עייל ושייף נפיק וגריס באורייתא תדירא ולא מחזיק טיבותא לנפשיה. (מגילה דף ט"ו ע"ב, סנהדרין דף ק"א ע"ב) ועתיד הקדוש ברוך הוא להיות עטרה בראש כל צדיק וכו', יכול לכל תלמוד לומר (ישעיה כ"ח ה') לשאר עמו, למי שמשים עצמו כשירים: It is related,371Talmud Bavli, Sanhedrin 88b “They sent a message from there:372From the Sanhedrin in Eretz Yisroel Who is destined for the coming world (Olam HaBa)? One who is humble and kneels down, bowing when he enters and bowing when he exits, and reviews the words of Torah constantly without giving credit to himself.”373Also see Mishnah Avot 2:8 About such a person it states,374Talmud Bavli, Megillah 15b; Sanhedrin 101b “In the future, the Holy One, blessed is He, will be a crown on the head of every single righteous man, as it states,375Isaiah 28:5 ‘On that day, HaShem of Hosts-HaShem Tzva’ot-יהו״ה צבאו״ת will be a crown of delight and a diadem of glory.’ One might think this extends to everyone who is righteous. The verse therefore continues, ‘for the remnant of his people,’ meaning, for whoever sees himself as a remnant.”
ובספר הזוהר פרשת שלח (דף קס"א) הכי פתח רב מתיבתא, זכאה איהו מאן דאזעיר גרמיה בהאי עלמא, כמה איהו רב בההוא עלמא, מאן דאיהו זעיר איהו רב ומאן דאיהו רב איהו זעיר, עוד שם פרשת תרומה (דף קס"ו) אמאי אקרי יחזקאל בן בוזי, על דהוה מבזה גרמיה לגבי מאן דגדול מיניה, ועל דא זכה לאתקרי בן אדם מה דלא אקרי הכי בר נש אחרא ואקרי רם כדכתיב (איוב ל"ב ב') ברכאל הבוזי ממשפחת רם וכו', In Zohar Parshat Shelach it states,376Zohar III 168b “The head of the academy began and said: Happy is he who makes himself small in this world. How great will he be in the coming world! One who is small in his own eyes is great, and one who is great in his own eyes is small!” It similarly states in Zohar Terumah,377Zohar II 166a-b “Why is he called Yechezkel the son of Buzi (בוזי)?378The term “Boz-בוז” means “scorn” as in the verse (Song of Songs 8:7), “He would be scorned to the extreme-Boz Yavozu Lo-בוז יבוזו לו.” The Zohar thus negates the implication that the prophet Yechezkel was from a scornful family. Because [for the sake of HaShem-יהו"ה] he was willing to disgrace himself (Mevazeh-מבזה) in relation to those greater than himself and on account of this, he is called, “Son of man-Ben Adam-בן אדם,” a term indicating his perfection over all others of his generation. He thus is also called “exalted-Ram-רם,” as it states [about Elihu],379Job 32:2 “The son of Barachel, the Buzi (הבוזי) from the house of Ram (רם),” indicating his greatness over everyone because of his great humility.”
ואמרו רבותינו ז"ל (תענית דף ז' ע"א) למה נמשלה התורה למים, מה המים אינם הולכים אלא למקום נמוך, כך אין התורה שורה אלא במי שרוחו נמוכה. אשרי מי שאינו קוצף ורוחו נמוכה ושפלה הרבה, וכן הוא אומר (תהלים נ"א י"ט) זבחי אלהים רוח נשברה. אשרי מי שמאריך הכל ונושא הכל לרצון בוראו ועושה עצמו כשירים וכן הוא אומר (מיכה ז' י"ח) נושא עון ועובר על פשע לשארית נחלתו, למי שמשים עצמו שיריים, אשרי אדם שישים עצמו עפר שהכל ירמסוהו ויהיה כאסקופה התחתונה שהכל דשין בה וכיתד הנמוכה שהכל נתלים בה וכו': Our sages, of blessed memory, stated,380Talmud Bavli, Taanit 7a “Why are the words of Torah compared to water? To teach us that just as water comes from a high place and only descends to a lower place, so too, Torah only dwells upon one who is lowly of spirit.” Happy is the man who does not become agitated and whose spirit is very lowly and humble, as the verse states,381Psalms 51:19 “The sacrifices that God desires are a broken spirit.” Happy is the man who is long-patient and bears everything for the will of his Creator, and who makes himself like a remnant, as the verse states,382Micah 7:18 “Who is a God like You, pardoning iniquity and overlooking transgression for the remnant of His heritage,” meaning, for whoever sees himself as a remnant. Happy is the man who makes himself like the dust that is trampled by everyone, who is like the lower stoop that is stepped on by all, and like the lowest peg upon which all depend.
[תרגום - בספר הזוהר פרשת שלח, כך התחיל לדרוש ראש הישיבה, זכאי הוא מי שמקטין עצמו בעוה"ז כמה הוא גדול בעוה"ב. מי שהוא קטן הוא גדול, ומי שהוא גדול הוא קטן. עוד שם בפרשת תרומה. למה נקרא יחזקאל בן בוזי על שהיה מבזה עצמו לגבי מי שגדול ממנו. ועל זה זכה להקרא בן אדם מה שלא נקרא כך בן אדם אחר. ונקרא רם כמו שכתוב ברכאל הבוזי ממשפחת רם]:
הכעס הוא ענף הגאוה ושקול כמוהו. ואמרו רבותינו ז"ל (נדרים דף כ"ב ע"א) כל הכועס כל מיני פורעניות של גיהנם שולטין בו. ואמרו רבותינו ז"ל (שבת דף ק"ה ע"ב) המקרע בגדיו והמפזר מעותיו והמשבר כלים בחמתו יהא בעיניך כעובד עבודה זרה, שנאמר (תהלים פ"א י') לא יהיה בך אל זר, Anger is a branch of pride and is equal to it. Our sages, of blessed memory, stated,383Talmud Bavli, Nedarim 22a “Whoever is angry, all kinds of punishments of purgatory (Gehinnom) rule over him.” Similarly, our sages, of blessed memory, stated,384Talmud Bavli, Shabbat 105b “A person who rends his garments in anger, or breaks his vessels in anger, or scatters his money in his anger, should be regarded like an idolator in your eyes, as it states,385Psalms 81:10 ‘You shall not have an alien god within you.’”
ואמרו רבותינו ז"ל (נדרים דף כ"ב ע"ב) כל הכועס אין שכינה חשובה כנגדו ומשכח תלמודו ומוסיף טפשות ובידוע שעונותיו מרובים מזכיותיו שנאמר (משלי כ"ט כ"ב) ובעל חימה רב פשע, ואמרו רבותינו ז"ל (פסחים דף ס"ו ע"ב) כל הכועס אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו, מנלן ממשה ומאלישע וכו', ואמר ליה אליהו זכור לטוב (ברכות דף כ"ט ע"ב) לרב יהודה לא תרתח ולא תחטא, Our sages, of blessed memory, stated,386Talmud Bavli, Nedarim 22b “Whoever is angry, indicates that he has no thought of HaShem’s-יהו״ה Indwelling Presence (the Shechinah) and he forgets his Torah learning and increases in folly. Moreover, it is known that his sins are more numerous than his merits, as it states,387Proverbs 29:22 ‘A man of wrath is full of iniquity.’” Our sages, of blessed memory, similarly stated,388Talmud Bavli, Pesachim 66b “Anyone who becomes angry; if he is a scholar, his wisdom departs from him, as we learn from Moshe and Elisha.” Likewise, Eliyahu who is remembered for good, told Rabbi Yehudah,389Talmud Bavli, Brachot 29b “Do not get angry and you will not sin.”
ובזוהר פרשת תצוה (קפ"ב א' רס"ג ב') אי בר נש כעיס עקר מניה נשמתא עילאה קדישא למשרי באתרה סטרא אחרא ודא איהו בר נש דמריד במאריה ואסיר לאתקרבא בהדיה, ודא איהו טורף נפשו באפו, דטריף נפשיה ואשרי באתרה אל זר, כי במה נחשב הוא, עבודה זרה אקרי, ומאן דאשתעי עמיה כאלו אתחבר לעבודה זרה ממש, דעבודה זרה ממש שריא בגויה, ואסיר לאסתכלא באנפוי ועליה כתיב (ויקרא י"ט ד') אל תפנו אל האלילים, ועל דא כתיב (שמות ל"ד י"ז) אלהי מסכה לא תעשה לך. Similarly, Zohar states in Parshat Tetzaveh,390Zohar II 182a-b “An angry person uproots his holy soul and replaces it with the opposite of holiness (Sitra Achara). Such a person rebels against his Maker and it is forbidden to come close and attach oneself to him. About him the verse states,391Job 18:4 ‘You who rips your soul apart in your anger,’ and he causes an alien god to dwell within him. Such a person is considered as if he built a personal altar to idolatry within himself, and therefore, whoever adheres to him, it is considered as if he has attached himself to actual idolatry, since idolatry dwells within this person. It is forbidden to look at the face of a person who is angry and about this the verse states,392Leviticus 19:4 ‘Do not turn to gods that are nothingness,’ and,393Exodus 34:17 ‘You shall not make molten gods for yourselves.’”
וכל מסאביא אתדכיין בר מהאי, בגין דמסאיב גופא מגו ומבר, ונפשא כולא מסאב. ואפילו כד אתי האי בר נש ועקר לההוא זר מגויה מכל וכל לעלמין ולבתר אשתדל לאתקדשא ולאמשכא ההיא קדושא דנשמתא קדישא עליה, כדין, ולואי דאתקדש דכיון דערקת מניה זמנא חדא כמה יעביד בר נש עד די תיתוב לאתרה: This sin is worse than all others, for all other sins and contaminations, except for this, are refinable and reparable. It is the worst because through it, he contaminates his body, both from within and without, and his soul becomes entirely contaminated. Even when such a person completely repents and uproots this alien contamination from himself forever, and then comes to purify himself and become holy, may it only be that he should merit to draw forth his holy soul in himself and become holy again. For, no matter how much he toils in good deeds, he can never return his soul to its original perfection and holiness.394Zohar II 182b – That is, he cannot fully undo the damage that he wrought in his state of anger. Nevertheless, as will be stated at the end of Section 2, Shaar 8, he still can and must repent in full Teshuvah while he is still in this world and able to do so.
[תרגום - בזוהר פרשת תצוה אם בן אדם כועס עוקר ממנו נשמה עליונה קדושה להשרות במקומה סטרא אחרא וזה הוא בן אדם שמורד באדונו ואסור להתקרב להיות עמו וזה הוא טורף נפשו באפו דטורף את נפשו ומשרה במקומה אל זר. כי במה נחשב הוא, ונקרא עבודה זרה, ומי שמדבר עמו כאלו מתחבר לע"ז ממש. דעבודה זרה ממש שורה בתוכו. ואסור להסתכל בפניו ועליו כתוב אל תפנו אל האלילים ועל זה כתוב אלהי מסכה לא תעשה לך. וכל טומאות יש להם טהרה חוין מזה, בעבור שמטמא גופו מבית ומחוץ. ומטמא את כל הנפש, ואפילו כאשר יבא בן אדם זה ויעקור לסטרא אחרא מתוכו מכל וכל לעולם ואחר כך ישתדל להתקדש ולהמשיך אותה נשמה של הקדושה עליו, אז הלואי שיתקדש, וכיון דנעקרא ממנו פעם אחת כמה יעשה הבן אדם עד שישוב למקומה:
הקפדנות היא ענף מן הגאוה ומן הכעס. ואמרו ז"ל (ר"ה דף י"ז) מאן דקפיד קפדין ליה ואין מוחלין לו עונותיו, שנאמר (מיכה ז' י"ח) נושא עון ועובר על פשע, למי נושא עון למי שעובר על פשע, אבל המעביר על מדותיו וכו'. Pedantry is a branch of arrogance and anger. Our sages, of blessed memory, stated,395Talmud Bavli, Pesachim 110b “Whoever is intolerant, they are intolerant with him.” Such a person is not forgiven for his sins, as they taught,396Talmud Bavli, Rosh HaShanah 17a (also see Rashi) “It is written,397Micah 7:18 ‘He pardons iniquity and overlooks transgression.’ For whom does He pardon iniquity and overlook transgression? For a person who overlooks his reckonings with others, for the slights and injustices that they perpetrated against him.”
אמרו ז"ל (שבת דף ל"ב ע"א) לעולם יבקש אדם רחמים בכל יום ובכל עת, יתן בעפר פיהו, יתן למכהו לחי ישבע בחרפה, אשרי מי ששומע חרפתו ואינו משיב, וכן ישעיה אומר (ישעיה ג' ו') גוי נתתי למכים. Our sages, of blessed memory, stated,398Talmud Bavli, Sanhedrin 44b “One should plead for mercy every day, and that he should have no enemies.” It is written,399Lamentations 3:29-30 “Let him put his mouth to the dust… Let him offer his cheek to he who smites him, let him be filled with disgrace.” Happy is he who hears his disgrace and does not respond.400Sefer Mitzvot Gadol, Prohibitive Commandment 12 Isaiah the Prophet thus stated,401Isaiah 50:6 “I submitted my body to those who smite and my cheeks to those who pluck; I did not hide my face from humiliation and spit.”
כך אמרו חכמים (ר"ה דף י"ז ע"א) כל המעביר על מדותיו מעבירים לו על כל פשעיו שנאמר (מיכה ז' י"ח) נושא עון ועובר על פשע וכו', Our sages, of blessed memory, thus stated,402Talmud Bavli, Rosh HaShanah 17a “Whoever overlooks his reckonings with others for slights and injustices that were perpetrated against him, is himself forgiven for all his sins, as written,403Micah 7:18 ‘He pardons iniquity and overlooks transgression.’”
ואמרו בחופת אליהו ז"ל (סוף ראשית חכמה שער ג') שלשה הקדוש ברוך הוא אוהבם, מי שאינו מתכעס ומי שאינו משתכר ומי שאינו עומד על מדותיו: ושאל רבי עקיבא (מגילה כ"ח ע"א) לרבי נחוניא הגדול במה הארכת ימים ואמר לו מימי לא קבלתי מתנות ולא עמדתי על מדותי. In Chupat Eliyahu404Chupat Eliyahu, Shaar 3 (end of Reishit Chochmah) citing Talmud Bavli, Pesachim 113b it states, “There are three that the Holy One, blessed is He, loves: One who does not get angry; one who does not get drunk; and one who is forgiving.” Rabbi Akiva asked Rabbi Nechunya the Great,405Talmud Bavli, Megillah 28a “In the merit of what virtue were you blessed with longevity?” He replied, “In all my days I never accepted gifts, nor was I inflexible and intolerant by exacting retribution against those who wronged me.”
ואמרו ז"ל (ר"ה דף י"ז ע"א) רב הונא בר יהושע חלש אמרו ליה מאי חזית אמר להו הכי אמר קב"ה הואיל ולא מוקי במילתיה לא תוקמו בהדיה שנאמר (מיכה ז' י"ח) נושא עון ועובר על פשע ואמרו ז"ל רב נחמן חפר תל אחד והיה רב אחאי בר יאשיה קבור וראהו קיים בעצמותיו אמרו ליה מאי האי אמר להו מימי לא עמדתי על מידותי ולא תפסתי בלבי קנאת חברי שנאמר (משלי י"ד ל') ורקב עצמות קנאה. Our sages, of blessed memory, stated,406Talmud Bavli, Rosh HaShanah 17a ibid. “Rav Huna, the son of Rav Yehoshua, became sick etc. Upon his recovery they asked him, ‘What did you see when you were hovering between life and death?’ He replied, ‘I was indeed close to death, but the Holy One, blessed is He, said: Since he does not insist on his rights, do not be exacting with him, as written,407Micah 7:18 ‘He pardons iniquity and overlooks transgression.’’” Our sages, of blessed memory, related408Talmud Bavli, Shabbat 152a that there were diggers who were digging on Rav Nachman’s land and came upon the grave of Rav Achai bar Yoshiya, who was fully preserved, and he rebuked them. When Rav Nachman came and asked him how it was that he was preserved, he answered that it was because in all his days he did not stand on his rights against those who trespassed against him, and he never was begrudging or envious of his fellows, as the verse states,409Proverbs 14:30 “Envy causes the rotting of bones.”
ואמרו ז"ל (תענית דף כ"ה ע"ב) מעשה ברבי אליעזר שירד לפני התיבה ולא נענה וכו', ירד רבי עקיבא ונענה ויצאה בת קול ואמרה מפני שזה מעביר על מדותיו. Similarly, our sages, of blessed memory, related,410Talmud Bavli, Taanit 25b “There was an incident in which Rabbi Eliezer descended before the ark to serve as the prayer leader, but he was not answered. Rabbi Akiva descended before the ark after him, and was answered. The sages whispered amongst themselves about this, and a Supernal voice (Bat Kol) emerged and said, ‘It is not because this one is greater than that one, but because this one is tolerant and forgiving and that one is intolerant and unforgiving.’”
ואמרו ז"ל (חולין דף פ"ט ע"א) אין העולם מתקיים אלא במי שבולם פיו בשעת מריבה, שנאמר (איוב כ"ו ז') תולה ארץ על בלימה, רבי אבהו אומר על מי שמשים עצמו כמי שאינו וכו', ותנו רבנן (שבת דף ס"ח ע"א) הנעלבין ואינם עולבין שומעין חרפתן ואינן משיבין עליהם הכתוב אומר (שופטים ה' ל"א) ואוהביו כצאת השמש בגבורתו, The sages, of blessed memory, also said,411Talmud Bavli, Chullin 89a (See Rashi) “The world is only sustained in the merit of those who muzzle (Bolem-בולם) their mouths in a time of quarrel, as written,412Job 26:7 ‘He hangs the earth upon nothingness (Blimah-בלימה).’ Rabbi Avahu said, this refers to a person who makes himself as if he is nothingness.” The Rabbis taught,413Talmud Bavli, Yoma 23a “Regarding those who are insulted but do not insult, who hear themselves shamed but do not respond, the verse states,414Judges 5:31 ‘Those who love Him are like the sun as it goes forth in its might.’”
ואמר אליהו זכור לטוב (אליהו זוטא פ"ד) לעולם הוי עלוב לבני אדם ולבני ביתך יותר מכולם. ואמר אבא אליהו זכור לטוב (כלה רבתי ספ"ה) לעולם אין התורה מתפרשת אלא במי שאינו קפדן ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן: Father Eliyahu, who is remembered for good, said,415Tractate Kallah Rabbati Ch. 5 “The knowledge of Torah is revealed only to one who is not intolerant, and I too will not be revealed except to one who is not intolerant.”
העצבות גורמת מניעת העבודה וקיום המצות ובטול עסק התורה וכונת התפילה ומבטל מחשבה טובה לעבוד את ה', והיא שער התחלת גרוי הסתת היצר הרע אפילו אם הוא צדיק, בהראותו כי אין לו תועלת בעבודה בהיות יסורים עליו וכו'. Depression obstructs one’s service of HaShem-יהו״ה, blessed is He, and the fulfillment of His mitzvot. It obstructs one’s involvement in Torah study and having proper devotional intent in prayer and negates his good and positive thoughts to serve HaShem-יהו״ה, blessed is He. It is the gateway through which the evil inclination entices and turns a person away from serving HaShem-יהו״ה, blessed is He, even if he is a righteous Tzaddik, by making it appear to him, that because of his suffering, his service of HaShem-יהו״ה, blessed is He, is ineffectual.
וגם כי בא עליו בדרך חסידות באמור לו איך יעלה בדעתך עפר רמה ותולעה להתקרב להתקדש בקדושת מלכו של עולם, וכמו שכתוב (משלי כ"ה ז') ראמות לאויל חכמות וגו' וכמו שכתוב (איוב ל"ה ז') ואם צדקת מה תתן לו: Moreover, the evil inclination will even come under the guise of piety and tell him, “How can it even enter your mind that you, who are nothing but dust, worms and maggots, can come close and be sanctified in the holiness of the King of the world! Does not the verse state,416Proverbs 24:7 ‘For a fool wisdom is unattainable?’” Moreover, the evil inclination says, “Even if you attain righteousness, does it not say,417Job 35:7 ‘If you are righteous, what have you given Him?’” In addition, depression causes the Holy Spirit (Ru’ach HaKodesh) to depart from him.
גם גורמת סלוק רוח הקודש מעליו, וההפך בהיותו עובד ה' יתברך בשמחה כמו שכתוב (תהלים ק' ב') עבדו את ה' בשמחה, כי השמחה מוסיפה חשק רב ואהבה להתדבק בו יתברך וכתיב (דברים כ"ח מ"ז) תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה ובטוב לבב וגו'. כי העבודה אם היא בעצבון דומה לעבד העובד לרבו בפנים עצבות וזועפות. The opposite is true when one serves HaShem-יהו״ה, blessed is He, with joy, as it states,418Psalms 100:2 “Serve HaShem-יהו״ה with joy.” For joy increases one’s desire and love of adhering to HaShem-יהו״ה, blessed is He, as written,419Deuteronomy 28:47 “Because you did not serve HaShem-יהו״ה your God with joy and gladness of heart etc.” For, a person who serves HaShem-יהו״ה, blessed is He, with melancholy, is likened to a servant who serves his master with a sullen and annoyed face.
וכתיב (משלי י' כ"ב) ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה. כי העצבון הוא נמשך מזהמת סמא"ל ונחש שהטילו באדם וחוה כמו שכתוב באדם (בראשית ג' י"ז) בעצבון תאכלנה וכתיב (שם ט"ז) בעצב תלדי בנים, It is likewise written,420Proverbs 10:22 – The root Etzev-עצב of this verse is explained to mean “suffering” or “burdensome toil” (see Rashi), however, the simple meaning of the root Etzev-עצב is “sadness” or “melancholy,” as in the verse (Isaiah 54:6), “For like a wife who is forlorn and melancholy (Atzoovah-עצובה), HaShem-יהו״ה has called you. Can one cast off the wife of his Youth? Said your God.” (See Radak to Isaiah 54:6 ibid.) “The blessing of HaShem-יהו״ה is what enriches, and sadness (Etzev-עצב) does not increase it.” For, sadness is drawn from the contamination of Sama’el421 This is the angelic name of Satan-the Accuser. and the snake, who infected Adam and Chavah with it, as it states about Adam,422Genesis 3:17 “With sadness (Eetzavon-עצבון) you shall eat of it all the days of your life,” and about Chava it states,423Genesis 3:16 “I will greatly increase your sadness (Eetzavon-עצבון)… with sadness (b’Etzev-בעצב) you shall bear children.”424As explained in the prior note, the root Etzev-עצב can mean “suffering” or “sadness.” In context to the subject being explained here, it means “sadness.”
ועל ידי כך הקדוש ברוך הוא ושכינתו מסתלקים מעליו: והראיה מיעקב בחיר האבות שנתסלקה ממנו שכינה ורוח הקדש עשרים ושתים שנים שפרש יוסף ממנו, וכששמח בבשורתו כתיב ותחי רוח יעקב, ששרתה עליו רוח הקדש. On account of this, the Holy One, blessed is He, and His Indwelling Presence, the Shechinah, withdraw from him. Proof of this is our forefather Yaakov, the choicest of the forefathers,425Midrash Rabba 76:1 and elsewhere. from whom the Holy Spirit (Ru’ach HaKodesh) departed for a period of twenty-two years when Yosef was separated from him and he assumed that he had been devoured by a wild animal. However, when he rejoiced over the tidings that Yosef was alive, the verse states,426Genesis 45:27 “The spirit of Yaakov was revived,” that is, the Holy Spirit (Ru’ach HaKodesh) returned and rested upon him.427Avot d’Rabbi Natan 30:4; Midrash Tanchuma, Veyeishev 2:7; Rashi to Genesis 45:7 ibid., and elsewhere.
ואמרו רבותינו ז"ל (פסחים דף קי"ז ע"א) אין שכינה ואין נבואה שורה לא מתוך עצבות וכו'. וכן מצינו באלישע ובבני הנביאים דכתיב (מלכים ב' ג' ט"ו) והיה כנגן המנגן וכתיב (שמואל א' י' ה') ולפניהם תוף וחליל וכנור והמה מתנבאים, Similarly, our sages,428Talmud Bavli, Pesachim 117a; Zohar I 217b of blessed memory, taught that the Indwelling Presence of HaShem-יהו״ה, blessed is He, (the Shechinah) and the spirit of Prophecy, do not dwell in a place of sadness. We thus find that it says about Elisha and the students of the prophets,429Kings II 3:15 “As the musician played, the spirit of HaShem-יהו״ה came upon him,” and it states,430Samuel I 10:5 “When you arrive at the city, you will encounter a group of prophets coming down from the high place, and leading them will be players of lyre, drum, flute and harp, and they will be prophesying.”
ואפילו בכל עבודת מצוה ותהלה צריך שיהיה בתכלית השמחה כמו שמצינו באביי (ברכות דף ל' ע"א) דהוה בדיח טובא ואמר תפילין קא מנחנא. וכן רב ברונא משום דסמך גאולה לתפלה לא פסק חוכא מפומיה כל ההוא יומא: Even when serving HaShem-יהו״ה, blessed is He, in the performance of any mitzvah or in prayer, one must be in an ultimate state of joy. This can be seen from Abaye,431Talmud Bavli, Brachot 30b who was sitting before his teacher Rabbah and was excessively joyful, and when questioned about his joy, he said, “I now am donned in Tefillin.” It is similarly related432Talmud Bavli, Brachot 9b that, “Rav Bruna was a great man who rejoiced in the mitzvot. Once, through juxtaposing the blessing of redemption (Ge’ulah) to the Amidah prayer, a smile did not depart from his mouth for that entire day.”
שנאה, על ידי כך חוטא לחבירו להרע לו בכל מיני רעה. ואמרו רבותינו ז"ל (אבות פ"ד) שנאת הבריות מוציאה את האדם מן העולם, והנה שונא כביכול להקדוש ברוך הוא על שברא אותו, והנה כולנו בנים לה' אלהינו, ושונא את אברהם יצחק ויעקב שיצא מהם זה. והנה כל הנשמות נאחזות בשם יתברך וצורך גבוה הם, אשר בהם יתפאר ואיך תשנאהו: Hatred brings a person to sin against his fellow man, by inflicting all types of evil upon him. Our sages, of blessed memory, stated,433Mishnah Avot 2:11 “Hating the creatures removes a person from the world,” for by doing so, it is as if he harbors hatred of their Creator, the Holy One, blessed is He, who created him, for are we not all children to HaShem-יהו״ה our God?434Deuteronomy 14:1 Moreover, by hating another Jew, it is as if he also hates Avraham, Yitzchak and Yaakov, from whom this person came forth. All souls are bound to the Name HaShem-יהו״ה, blessed is He, and each has an extremely lofty purpose, namely that through them HaShem-יהו״ה, blessed is He, will be glorified.435Isaiah 49:3 This being so, how can anyone hate his fellow?
ואמרו רבותינו ז"ל (יומא דף ט' ע"ב) בית שני היו בו צדיקים וחכמים גדולים ולא נחרב אלא בעון שנאת חנם ולא נתארך הקץ ולא נעלם אלא לסיבת שנאת חנם, ולא עוד, ששאר העבירות אינו עובר עליהם אלא בשעתם אבל שנאת חנם בלב, היא תמיד, ובכל רגע עובר על לא תשנא, ובטול מצות עשה (ויקרא י"ח י"ט) ואהבת לרעך כמוך, Our sages, of blessed memory, related436Talmud Bavli, Yoma 9b that during the period of the second Holy Temple, there were many righteous Tzaddikim and Torah Scholars. Nonetheless, the Holy Temple was destroyed only because of the sin of baseless hatred. They likewise said that the exile was lengthened and its end was concealed solely due to baseless hatred. Furthermore, in regard to all other sins, a person is only in a state of transgression when he actively violates them, whereas baseless hatred is a constant transgression that one carries in his heart. Therefore, he is in violation of the negative mitzvah,437Leviticus 19:17 “You shall not hate your brother in your heart” and negates the positive mitzvah of,438Leviticus 19:18 “You shall love your fellow as yourself,” at every moment.
ולא עוד אלא שעל מצוה זו אמרו (תו"כ פ' קדושים) שזה כלל גדול שבתורה שכולה תלויה בה, ולא זכה משה לכל מעלותיו אלא שהיה אוהב לישראל ומצטער בצרתם כמו שאמרו ז"ל (מדרש רבה שמות פ"א) על וירא בסבלותם, ועל פסוק (שמות ל"ב ל"ב) ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא, ולכן היה שקול ככל ישראל כמו שכתוב (ישעיה ס"ג י"א) ויזכור ימי עולם משה עמו: Furthermore, about the mitzvah of loving one’s fellow Jew, they stated,439Rashi to Leviticus 19:18, citing Sifra; Torat Kohanim, and elsewhere. “This is a great principle that includes the entire Torah in it,” for everything depends on it. Our teacher Moshe only merited attaining all of his wondrous and exalted levels because of his great love of Israel and because he was pained by their suffering, as our sages, of blessed memory,440See Rashi to Exodus 2:11, citing Midrash Shemot Rabba 1:27 said about the verse,441Exodus 2:11 “He saw their burdens,” and about the verse,442Exodus 32:32 “Now, if You would but forgive their sin – but if not, erase me now from Your book that You have written.” On account of this, he was equated to the entire Jewish people, as written,443Isaiah 63:11; Also see Rashi to Exodus 18:1 citing Mechilta. “They remembered the days of old, of Moshe, His people.”
הקנאה, היא גרמא לבא לידי שנאה, וגם היא יותר קשה כי מורד על הקדוש ברוך הוא למה השפיע טובה לחבירו יותר ממנו, ואמרו ז"ל (אבות פ"ד כ"א) הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם, Envy brings a person to hatred and is actually even worse than hatred, since by being envious, he rebels against the Holy One, blessed is He, by saying to himself, “Why has the Holy One, blessed is He, bestowed more goodness to my fellow than to me?” Our sages, of blessed memory, stated,444Mishnah Avot 4:21 “Envy, lust, and [the desire for] honor, remove a person from the world.”
צא ולמד כי כל הראשונים לא נענשו אלא בשביל הקנאה, כי הנה קין המדבר פה אל פה עם השם יתברך נטרד מן העולם הוא וזרעיותיו על שקנא לתאומתו של הבל ועל ידי כן עבר כל אותם העבירות, ועשרת השבטים לא גלו למצרים אלא בעון ויקנאו בו אחיו וסוף סוף נענשו בעשרה הרוגי מלכות, וירבעם שכל חכמי דורו לפניו כעשבי השדה נטרד מן העולם בקנאתו ממלכי בית דוד, Study and you will see that all the ancients were punished solely on account of their envy. Cain, who spoke with HaShem-יהו״ה, blessed is He, mouth to mouth, was excised from the world along with his descendants, because he was envious of his brother Abel’s twin sister.445Midrash Bereishit Rabba 22:1; Pirkei d’Rabbi Eliezer, Ch. 21 As a result of his jealousy he came to transgress all his sins. Similarly, the ten tribes of Israel were exiled to Egypt because Joseph’s brothers envied him.446Genesis 37:11; Also see Tanchuma Veyeishev 18 and elsewhere. Ultimately, they were further punished with the incident the ten martyrs.447Midrash Eileh Ezkera and elsewhere. Yeravam, before whom all the Torah scholars of the generation were like grass of the field,448Talmud Bavli, Sanhedrin 101a-b was excised from the world solely because he envied the kingdom of the House of David.
גם שאול בחיר השם כבן שנה שלא טעם טעם חטא ולא היה במלכותו שום דופי כמו שאמרו ז"ל (יומא דף כ"ב ע"ב), נטרד ממלכותו ונהרג הוא ושלשת בניו ונהרגו נוב עיר הכהנים וגלו ישראל ביד פלשתים ונחרב משכן שילה, והכל על שקינא לדוד בענין גולית סרה מעליו רוח הקדש ונחה עליו רוח עועים: Even Shaul, the chosen one of HaShem-יהו״ה, who as taught by our sages, of blessed memory, was as pure as a one-year-old child who has never tasted sin449Talmud Bavli, Yoma 22b and whose ancestry and kingship were free of flaw,450See Yoma 22b ibid. was excised from his kingship and killed along with his three sons, for having caused the people of Nov, the city of the Priests, to be killed, for having caused the exile of the Jewish people amongst the Philistines, and for having caused the destruction of the Tabernacle (Mishkan) at Shiloh, all of which were brought about because he envied David regarding the matter of Goliath.451Samuel I 18:7 and on. This caused the Holy Spirit (Ru’ach HaKodesh) to withdraw from him, which was replaced by a spirit of distortion (Ru’ach Eeveem)452Samuel I 18:12; 16:14-15 and elsewhere; Isaiah 19:14 that rested upon him.
ואין בן דוד בא עד שתוסר הקנאה כמו שכתוב (ישעיה י"א י"ג) אפרים לא יקנא את יהודה, ולא עוד כי אפילו מלאכי מרום נפלו מקדושתם על זה כמו שכתוב בפרקי דרבי אליעזר (פרק י"ג-י"ד) על סמא"ל שהיה גדול מן השרפים שאין להם רק שש כנפים והוא היו לו שנים עשר כנפים ונעקר מן הקדושה בשביל קנאה על האדם, וכן הנפילים עז"א ועזא"ל נטרדו מן העולם על שנתקנאו באדם, Moshiach, the son of David, will not come until the spirit of envy is removed, as written,453Isaiah 11:13 “The jealousy of Ephraim shall cease and the oppressors of Yehudah shall be cut off; Ephraim shall not be jealous of Yehudah and Yehudah will not harass Ephraim.” Moreover, even the Supernal angels fell from their holiness as the result of envy, as written in Pirkei d’Rabbi Eliezer,454Pirkei d’Rabbi Eliezer, Ch. 13-14 that the angel Sama’el was greater than all the Seraphim angels, in that they only had six wings, whereas he had twelve wings. He nonetheless was uprooted from the side of holiness because he was envious of man. The same is said of the Nefillim angels, Aza and Aza’el, who were excised from the world because they were jealous of man.455Pesikta Rabbati 34:1; Yoma 67b and Rashi there; Zohar I 37a.
וכל מי שיש בו קנאה עצמותיו מרקיבין, ולכן ראוי לאדם להיות שמח בחלקו אף אם מעט הוא, כי לא טוב הוא מהלל הזקן ורבי חנינא בן דוסא ורבי יהודה בר אלעאי ורבי אלעזר בן פדת וזולתם: The bones of whoever possesses envy shall rot.456Proverbs 14:30; Talmud Bavli, Shabbat 152b It therefore is appropriate for a person to be happy with his lot,457Mishnah Avot 4:1 even if it is small. For, he is certainly no better than Hillel the Elder, Rabbi Chaninah ben Dosa, Rabbi Yehuda bar Ila’i, Rabbi Elazar ben Pedat, and others like them.458All of whom were materially poor. (See Yoma 35b; Brachot 17b; Nedarim 49b; Taanit 25a, and elsewhere.)
החמדה, אב הטומאה, כי היא מביאה לשנאה וקנאה ומביאה לידי גזל ושבועת שקר ולידי רציחה, והיא העשירית שבעשרת הדברות שקולה ככולם, כי עינו לא תשבע עושר כעין הנחש שנאמר בו (ישעיה ס"ה כ"ה) ונחש עפר לחמו, וכתיב (משלי כ"ח כ"ב) נבהל להון איש רע עין וגו', Greed is the father of all impurity. It brings to hatred and envy, as well as theft, false oaths and even murder. This prohibition is the last of the Ten Commandments and is equal to them all, since459Ecclesiastes 4:8 “his eye is never sated with wealth,” like the eye of the snake, about whom it states,460Isaiah 65:25 “The food of the snake shall be dust.” Similarly, it is written,461Proverbs 28:22 “One who is overeager for wealth has an evil eye, he does not know that want may befall him.”
ואמרו רבותינו ז"ל התאוה מוציאה את האדם מן העולם כי מטרידתו מעסק התורה ומקיום מצותיה, והוא כופר בהשגחה שאינו מאמין שהכל על ידי השגחת השם יתברך וכמו שאמרו ז"ל (סוטה דף מ"ח ע"ב) כל מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר הרי זה מקטני אמנה ועליו אמר (זכריה ד') כי מי בז ליום קטנות, מי גרם לצדיקים שיתבזבז שלחנן לעתיד לבא, קטנות אמנה שהיתה בהן: Our sages, of blessed memory, stated,462Mishnah Avot 4:21 “Lust removes a person from the world,” since it causes his mind to be preoccupied and distracted, thus uprooting him from studying HaShem’s-יהו"ה Torah and fulfilling His mitzvot. Moreover, he denies HaShem’s-יהו״ה Divine Providence, in that he does not believe that everything comes about according to HaShem’s-יהו״ה Supernal will and supervision, blessed is He. As our sages, of blessed memory, stated,463Talmud Bavli, Sotah 48b “Whoever has bread in his basket and says to himself, ‘What will I eat tomorrow,’ has little faith. About such a person the verse states,464Zachariah 4:10 ‘For who wastes the day? Small things.’ That is, what is it that causes the reward of the righteous to be wasted from the coming future? It is their small-mindedness and their smallness of faith in the Holy One, blessed is He.”
אבל הבטחון אין מעלה כמוהו וכמו שכתוב (תהלים ב' י"ב) אשרי כל חוסי בו, כי מאמין שיש בעולם אלוה יכול ומשגיח, וכתיב (ירמיה י"ז ז') ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו, ומובטח הוא שלא יחסרו מזונותיו כמו שכתוב (תהלים נ"ה נ"ג) השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך, ובתנאי שיהיה באמת ובכל לבו בלי שום פקפוק, ועוד כי בהיותו בוטח בה' יעסוק בתורה ובמצות בכל לבו בלי הרהור כלל: In contrast, there is no greater quality than trust in HaShem-יהו״ה, blessed is He, as written,465Psalms 2:12 “Happy are all who trust in Him.” A person who has this quality is faithful that there is a God in the world, who is all-capable and supervises over everything. It thus is written,466Jeremiah 17:7 “Blessed is the man who trusts in HaShem-יהו״ה, HaShem-יהו״ה will be his security.” Such a person is certain that he will not lack sustenance, as written,467Psalms 55:23 “Cast your burden upon HaShem-יהו״ה and He will sustain you.” However, this applies on condition that his trust in HaShem-יהו״ה is truly sincere, with all his heart and without doubt. This is evident by the fact that if he truly trusts in HaShem-יהו״ה, blessed is He, he will occupy himself in studying His Torah and fulfilling His mitzvot with all his heart and without any misgivings.
תאות התענוגים, רעה מכל הנזכרים לעיל, כי בהיותו גרגרן יבא לידי חמדה וגזל, שבועת שקר, שנאת הבריות, וקנאה, ודומה לעשו שנאמר בו (בראשית כ"ה ל') הלעיטני נא, ועליו נאמר (משלי כ"ג ב') ושמת סכין בלועך אם בעל נפש אתה, כי על ידי כן יאכל נבלות וטרפות וכל מאכלות אסורות, וכתיב (קהלת ו' ז') כל עמל האדם לפיהו, וכתיב (משלי י"ג כ"ה) ובטן רשעים תחסר, Lust for pleasure is worse than all the negative traits mentioned above. For, if a person is gluttonous, he will come to fall to greed, theft, false oaths, hatred of the creatures and envy. Such a person is like Esav, who said,468Genesis 25:30 “Please pour some of that red red stuff into me.” About such a person it states,469Proverbs 23:2 (See Rashi) “If you care for your soul, it would be better for you to put a knife to your throat.” For out of gluttony he will eventually come to eat the meat of an animal that died without being slaughtered (Neveilah) or that has been slaughtered improperly (Treifah) and all other kinds of forbidden foods. Similarly, it is written,470Ecclesiastes 6:7 “All man’s toil is for his mouth,” and it states,471Proverbs 13:25 “The stomach of the wicked will always be lacking.”
וכתיב (דברים ל"ב ט"ו) וישמן ישורון ויבעט, ויטוש אלוה עשהו כי מביאו לכחש בשם יתברך, כמו שאמר הכתוב (משלי ל' ט') פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה', It likewise is written,472Deuteronomy 32:15 “Yeshurun became fat and kicked. You became fat, you became thick, you became corpulent. He deserted God, his Maker and scorned the Rock of his salvation.” That is, this negative trait brings a person to deny HaShem-יהו״ה, blessed is He, as the verse states,473Proverbs 30:9 “Lest I become sated and deny, saying, ‘Who is HaShem-יהו״ה?’”
ועל כל העבירות אין הקטן נענש ובן סורר ומורה שאכל תרטימר בשר וחצי לוג יין, נסקל. ואמרו רבותינו ז"ל (תענית דף י"א ע"א) מנהג הרשעים אכול בשר ושתה יין וכו' וכתיב (ישעיה כ"ב י"ד) אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון, ואמר אליהו זכור לטוב לרבי יהודה (ברכות כ"ט ע"א) לא תרוי ולא תחטא: Furthermore, in regard to all other sins, a minor is not punished, however, in the case of the rebellious son, if he steals and eats a tartimer of meat and a half log of wine, he is stoned to death.474Talmud Bavli, Sanhedrin 70a; Rashi to Deuteronomy 21:18 Our sages, of blessed memory, stated,475Talmud Bavli, Taanit 11a “The wicked are accustomed to eat meat and drink wine, saying,476Isaiah 56:12 ‘Come, I will fetch wine and we will fill ourselves with strong drink; and tomorrow will be like today etc.’” However, about this it is written,477Isaiah 22:14 – The prior verse states, “Yet behold! There is joy and gladness, slaying of cattle and slaughtering of sheep, eating meat and drinking wine, [saying,] ‘Eat and drink, for tomorrow we die.’ “Until the day of your death you will not be atoned of this sin.” Eliyahu, who is remembered for good, said to Rabbi Yehudah,478Talmud Bavli, Brachot 29b “Do not get drunk and you will not sin.”
אבל המסתפק בהכרחי נקרא צדיק כמו שאמר הכתוב (משלי י"ג כ"ה) צדיק אוכל לשובע נפשו, ודוד אמר (תהלים קי"ט ע"א) טוב לי כי עניתי למען אלמד חקיך, ולא שאל יעקב אלא (בראשית כ"ח כ') ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש, וכתיב (בראשית מ"ט י"ד) יששכר חמור גרם וכו' ויט שכמו לסבול. In contrast, a person who suffices with what is necessary for him is called a righteous Tzaddik, as scripture states,479Proverbs 13:25 “A righteous person eats to satisfy his soul.” Similarly, King David said,480Psalms 119:71 “It is good for me that I was afflicted, so that I might learn Your statutes.” We likewise find that our forefather Yaakov only requested the following,481Genesis 28:20 “Give me bread to eat and clothes to wear.” It is likewise written,482Genesis 49:14 “Yissachar is a strong-boned donkey… he bent his shoulder to bear.”
ואמרו ז"ל (אבות פ"ו משנה ד') כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל וכו' אם עשית כן אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, ואמרו ז"ל (ברכות ס"ג ע"א) אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה. ואמרו ז"ל (אבות פ"ב משנה ז') מרבה בשר מרבה רמה. Our sages, of blessed memory, stated,483Mishnah Avot 6:4 “Such is the way of [the life] of Torah: You shall eat bread with salt and drink rationed water; you shall sleep on the ground and your life will be one of privation, and you shall labor in Torah. If you do this,484Psalms 128:2 ‘You shall be happy and it shall be good for you.’ That is, ‘You shall be happy’ in this world, ‘and it shall be good for you’ in the coming world.” Similarly, our sages, of blessed memory, stated,485Talmud Bavli, Brachot 63a “The words of Torah are only sustained in one who kills himself over them.” They also said,486Mishnah Avot 2: “Whoever increases his flesh, increases his maggots.”
ואמרו רבותינו ז"ל (תענית דף י"א) לעולם יראה אדם כאלו קדוש בתוך מעיו שנאמר (הושע י"ב ט') בקרבך קדוש, ולא זכה משה רבינו ע"ה לקבל התורה עד שהתענה ארבעים יום וארבעים לילה, ולא עלה אליהו זכור לטוב למרום עד שהתענה ארבעים יום וארבעים לילה, ולא זכה רבי אלעזר ורבי עקיבא ורבי ישמעאל לכל אותה החכמה והנבואה בעליתן לפרד"ס עד אשר התענו ימים רבים בכל מיני סגופים ופרישות. ולא זכה שלמה שנאמר בו (מלכים א' ה' י"א) ריחכם מכל האדם עד שהתענה ארבעים יום וארבעים לילה, כמו שאמרו על מ' של משלי שהיא מ"ם רבתי: Our sages, of blessed memory, stated,487Talmud Bavli, Taanit 11a-b “A person should always consider himself as if holiness dwells in his bowels, as written,488Hosea 11:9 ‘Holiness is in your innards.’” Our teacher, Moshe, peace be upon him, only merited receiving the Torah after having fasted for forty days and forty nights.489Exodus 34:28 Similarly, Eliyahu the Prophet, who is remembered for good, only merited ascending the heights after he fasted for forty days and forty nights.490Kings I 19:8 Likewise, Rabbi Elazar, Rabbi Akiva, and Rabbi Yishmael only merited all the wondrous wisdom and prophecy they attained when they ascended to the Pardes, after having fasted for many days and through all kinds of self-flagellation and abstention.491Heichalot Rabbati and Heichalot Zutrati Similarly, King Solomon, about whom it states that,492Kings I 5:11 “He was wiser than all men,” only merited to such wisdom after fasting for forty days and forty nights, as our Sages explained about the large letter Mem-מ493The numerical value of the letter mem-מ is forty. of the opening word of Proverbs-Mishlei-משלי.494Yalkut Shimoni Mishlei, Remez 929
ובספר הזוהר (ח"א דף י"א ע"א) אמר רבי שמעון בר יוחאי לרבי פינחס כד חזייה דגופיה מלא חלודין בצאתו מן המערה אלו לא חמיתני בכך לא הייתי בכך. It states in Zohar495Zohar I 11a-b (See Ramak and the other commentaries.) that when Rabbi Shimon bar Yochai came out of the cave, Rabbi Pinchas ben Ya’ir saw that his body was completely covered with blisters. He cried and said, “Woe is me, that I have seen you in such agony!” Rabbi Shimon bar Yochai answered him, “Great is your merit that you have seen me in such agony, for had you not seen me like this, I would not have merited to all that I merited.”
ובפרשת תרומה (קמ"א ע"א) גופיהון דצדיקייא דלא אתמשכו בהאי עלמא בתר הנאות דההיא קליפה, לא שלטא עלייהו רוח מסאבא כלל, דכיון דלא אתענגו בהאי עלמא אלא מתענוגי דמצוה שבתין וחגין ההוא רוח מסאבא לא יכול לשלטאה עלייהו כלל כיון דלא אתענגו מדיליה כלום, ואי אתהני מדיליה ביומין דחול עליה אתמר (מלאכי ב' ג') וזריתי פרש על פניכם. In Zohar Terumah it states,496Zohar II 141a “The spirit of impurity has no dominion over the bodies of the righteous Tzaddikim who, in this world, were not drawn after the pleasures and lusts of that extraneous husk (Kelipah). For, they have not pleasured themselves in this world at all, except for fulfilling the mitzvah of pleasure on Shabbat and Biblical Festivals. The spirit of impurity thus has no dominion or hold on them at all, since they have not derived any pleasure whatsoever from that which is the opposite Holiness (Sitra Achara). However, about a person who did derive pleasure from the opposite the Holiness (Sitra Achara) during the mundane days of the week, the verse states,497Malachi 2:3 ‘I will smear dung upon your faces, the dung of your festive offerings, and you shall be carried out to its heap.’”
ותנא דבי אליהו (א"ר פכ"ו) לא זכה אדם לתורה יבקש רחמים על אכילה ושתיה יתירה שלא תבא לתוך מעיו: It was taught in the School of Eliyahu,498Tanna d’Vei Eliyahu Rabba, Ch. 26; Also see Ketubot 104a, Tosefot entitled “Lo Neheneiti – I did not derive any pleasure from even my pinky.” “If a person has not yet merited to plead for mercy from HaShem-יהו״ה that Torah should be in his innards, he should at least plead for mercy that excess food and drink should not enter his innards.”
[תרגום - אמר רבי שמעון בן יוחאי לרבי פנחס כאשר ראה שגופו מלא פצעים בצאתו מן המערה, אילו לא ראיתני בכך, לא הייתי כך. ובפרשת תרומה גופם של הצדיקים שלא נמשכו בעוה"ז אחר הנאות דאותה קליפה, לא שולטת עליהם רוח טומאה כלל לפי שמאחר ולא התענגו בעוה"ז אלא מתענוגי מצוה שבתות וחגים אותו רוח טומאה לא יכול לשלוט עליהם כלל כיון שלא נהנו משלו כלום. ואם נהנה משלו בימות החול עליו נאמר וזרתי פרש על פניכם]:
השררה והכבוד היא קשה מאד כי היא מביאה לאדם לידי הגאוה שהיא הקשה מכלם. ועל ידי כן יטיל אימה יתירה על הצבור שלא לשם שמים אשר סופו נעקר מן העולם וזרעו לא יצליח אחריו כלל, Power and honor are extremely problematic, as they bring a person to haughtiness, which is worse than all the above-mentioned negative qualities. As a result of it, he becomes a leader who casts excessive fear on the community, in a manner that is not for the sake of the Name of HaShem-יהו״ה. As our sages, of blessed memory said, in the end he will be uprooted from the world and his children will be completely unsuccessful after him.499See Talmud Bavli, Rosh HaShanah 17a
כמו שאמרו רבותינו ז"ל (סנהדרין דף ק"א), וכמו שמצינו בירבעם החכם הגדול שעל ידי בקשת השררה נטרד הוא וזרעו מן העולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא, ושאול בחיר ה' כבן שנה במלכו שלא טעם טעם חטא והיה נחבא אל הכלים בורח מן השררה וסופו נלכד ברשתה, ואמר (שמואל א' ט"ו ו') כבדני נא נגד זקני עמי, ורדף אחריה ואבד המלוכה ונהרג הוא ושלשת בניו, כנזכר לעיל במדת הקנאה: We find this about the great sage, Yeravam, that because he sought power, both he and his descendants were uprooted from this world, nor does he have a portion in the coming world. Similarly, when Shaul, the chosen one of HaShem-יהו״ה, blessed is He, began his reign, he was as pure as a one-year-old child who has never tasted sin.500Talmud Bavli, Yoma 22b Moreover, as the verse attests, when they sought to crown him as king,501Samuel I 10:22 “He hid amongst the baggage,” in that he fled from power. Nevertheless, he was ultimately caught in its net and pursued it, as he said to the Prophet Shmuel,502Samuel I 15:30 “Please honor me in the presence of the elders of my people.” In the end he lost the kingdom and he was killed along with three of his sons, as mentioned before in the section on envy.
ואמרו רבותינו ז"ל (אבות פ"ד משנה כ"א) הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם ואמרו רבותינו ז"ל (ברכות דף נ"ה ע"א) הרבנות מקפחת וקוברת בעליה כי מביאתו לרום לבבו על קונו. כמו שכתוב (דברים י"ז ז') לבלתי רום לבבו וגו' למען יאריך ימים על ממלכתו. Our sages, of blessed memory, stated,503Mishnah Avot 4:21 “Envy, lust, and [the desire for] honor, remove a person from the world.” Similarly, our sages, of blessed memory, stated,504Talmud Bavli, Yoma 86b; Pesachim 87b; Avot d’Rabbi Natan Ch. 39 “Authority shortens the life of those who possess it and buries them.” This is because it causes one’s heart to be haughty with his Maker, as the verse states,505Deuteronomy 17:20 “So that his heart should not become exalted above his brethren and so that he will not depart from the commandment, neither to the right nor to the left, so that his years will be prolonged over his kingdom, he and his sons in the midst of Israel.”
ואמרו רבותינו ז"ל (יומא דף פ"ו ע"ב, וסנהדרין דף ז' ע"ב) רב כד הוה נפיק לדינא הוה אמר ברעות נפשאי לקטלא נפיק וכו'. ואמרו רבותינו ז"ל (מד"ר שמות פכ"ז) בני אם ערבת לרעך (משלי ו' א'), רב הונא פתר ליה במי שמתמנה פרנס על הצבור, מה כתיב בתריה, נוקשת באמרי פיך נלכדת באמרי פיך עשה זאת איפה בני והנצל, ואם לאו עליו כתיב (שם ל"ב) נואף אשה חסר לב משחית נפשו וגו' ואין מרחמים עליו בגיהנם, Our sages, of blessed memory, said,506Talmud Bavli, Yoma 86b ibid.; Sanhedrin 7b “When Rava would go out to judge, he would say, ‘I willingly go out to die etc.’” Our sages, of blessed memory, stated,507See Midrash Shemot Rabba 27:9, and elsewhere “The verse states,508Proverbs 6:1 ‘My son, if you have been a guarantor for your fellow etc.’ Rav Huna explained that this refers to a person who was appointed to a position of authority over the masses. However, the next verse continues,509Proverbs 6:2 ‘You have been trapped by the words of your mouth, snared by the words of your mouth. Do this, therefore, my child, and be rescued; for you have come into your fellow’s hand. Go humble yourself etc.’” However, if he does not, about him the verse states,510Proverbs 6:32 “One who commits adultery with a married woman lacks an understanding heart, he who destroys his own soul will do this,” and they have no mercy upon him in purgatory (Gehinnom).
אמר הקדוש ברוך הוא אני קדוש אני חסיד וכו' אם יש בך כל המדות האלו קבל עליך שררה ואם לאו אל תקבל. ודוד המלך ע"ה אמר (תהלים קל"א א') ה' לא גבה לבי וגו' נפשי כגמול עלי אמו: The Holy One, blessed is He, said,511See Midrash Bamidbar Rabba 22:1; Tanchuma Matot 1:1 “I am holy, I am pious, I am upright etc. If you possess all these qualities, you can accept a position of power and authority, but if not, do not accept it.” King David, peace be upon him, said,512Psalms 131:1 “HaShem-יהו״ה, my heart was not proud and my eyes were not haughty, nor did I pursue matters too great and too wondrous for me. I swear that I stilled and silenced my soul, like a suckling child at his mother’s side, my soul is like a suckling child.”
לכן הוי בורח מן השררה עד קצה האחרון וכמו שהארכתי במדת הגאוה, וכמו שאמרו בספר הזוהר (ח"ג קס"ה ע"א) זכאה איהו מאן דאזער גרמיה בהאי עלמא, ומי לנו גדול ממשה רבן של כל ישראל שסרב עם הקדוש ברוך הוא שבעת ימים ולא רצה ואמר (שמות ד' י"ג) שלח נא ביד תשלח עד שנאמר בו (שם י"ד) ויחר אף ה' במשה, ועשה בו רושם כמו שאמרו רבותינו ז"ל (שמות רבה פ"ג) ואחר כך נתרצה ולסוף נענש בעבורם במי מריבה ולא הועילו לו כל זכיותיו. Therefore, flee from power and authority to the opposite extreme, as I explained at length when discussing the quality of pride. For, Zohar states,513Zohar III 168a “One who makes himself small in this world is meritorious.” Is there anyone greater than Moshe, the teacher of all Israel, who for seven days refused the authority placed upon him by the Holy One, blessed is He, and did not desire it, saying,514Exodus 4:13 “Please, my Lord, send through whomever You will send!” About him the verse attests,515Exodus 4:14 “The wrath of HaShem-יהו״ה burned against Moshe,” to the point that he was adversely affected by it, as our sages, of blessed memory, explained.516Talmud Bavli, Zevachim 102a; Also see Rashi to Exodus 4:14 ibid. He subsequently assumed the responsibility, but in the end was punished because of the Jewish people at the waters of strife,517Deuteronomy 3:26 (see Rashi); Psalms 106:32 and all of his merits did not suffice to help him.
כי כל המשתרר על הצבור אפילו לשם שמים כמשה סופו ליענש כי הוא ערב על כל מעשיהם כמו שאמרו רבותינו ז"ל (ספרי דברים פיסקא י"ג) על ואשימם בראשיכם. קל וחומר ליתמי כמונו שחס ושלום לא תהיה לנו תקומה: For, whoever exerts power and authority over the congregation, even if it is for the sake of Heaven, like Moshe, will ultimately be punished. For, he is responsible for all their deeds, as our sages, of blessed memory, stated518Midrash Dvarim Rabba 1:10 in explanation of the verse,519Deuteronomy 1:13 “I will place them upon your heads.” How much more so does this certainly apply to orphans such as ourselves, for whom there would be no hope of salvation, God forbid.
הוראת מעשיו לבריות. ידעת מה שאמרו רבותינו ז"ל (ירושלמי חגיגה פ"א) ענין אותה האשה שהיתה נענשת בגיהנם על שהיתה מספרת לחברתה היום התעניתי וכו'. ולא די שאינו מקבל שכר אלא שנדון בגיהנם כי הרי מגלה דעתו שאין מעשיו כלל לשם שמים והוא מכלל הפרושים (סוטה כ"ב ע"ב) פרוש נקפי, פרוש קזאי, Boastfulness is a quality about which our sages, of blessed memory, related about the woman who was punished in purgatory (Gehinnom) because she told her friend, “Today I fasted etc.” That is, when a person boasts of his righteousness, not only does he not receive reward, but on the contrary, he is judged with the punishments of purgatory (Gehinnom). For, by boasting, he reveals his true intentions and that his actions are not at all for the sake of Heaven. He is counted amongst the seven categories of the pseudo-righteous (Parushim) who erode the world, such as those who practice self-flagellation and blood-letting etc.520See Talmud Bavli, Sotah 22b
ואמרו רבותינו ז"ל (אליהו רבא פכ"א) לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ויהיו כל דרכיו לשם שמים ואם יכול אדם שיעשה כל דרכיו לשם שמים ולא יפרש לבריות אפילו אחד מהם, שכרו כפול ומכופל מפני שכבוד אלהים הסתר דבר: Our sages, of blessed memory, stated,521Tanna d’Vei Eliyahu Rabba, Ch. 21; Also see Mishnah Avot 2:12 “A person should always be in a state of fear of Heaven, even in private, and all his ways should be for the sake of Heaven.” If a person is able, he should conduct himself in all his deeds and ways for the sake of Heaven, without revealing any of it to the creatures. His reward will be doubled and quadrupled, as the verse states,522Proverbs 25:2 “It is the honor of God to conceal a matter.”