ואמנם לשמירת הריליגיאן ולהרחיק את ישראל מלזנות מאחרי אלהי אמת הוצרכה התורה להזהיר לא לבד על עבודת האלילים, אלא לצוות ג"כ שלא יהיה בקרבנו קוסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים, כי כל הענינים האלה מביאים את האדם לשים בטחונו בזולת ה' ית'. והעוסק בהם והבוטח בהם הרי הוא כעובד אלילים. ומטעם זה ג"כ נאסרו כל מיני כלאים (בהמתך לא תרביע כלאים, שדך לא תזרע כלאים, ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך). כי היו עובדי אלילים מיחסים סגלה ותועלת להרכבת המינים המתחלפים, בחשבם שעל ידי זה יתאחדו ויתקשרו בקשר א' האלילים המתחלפים אשר כל אחד מהם שליט על א' מהמינים ההם. והנה זה כלו כפירה באחדות האל. וראוי שתרחיקהו התורה. For the perpetuation of the faith and to distance Israel from being faithless to the G-d of truth, the Torah had to exhort not only against idolatry per se but even against "a diviner of divinations," "a me'onein" (one who assigns an auspicious "time" ['onah'] for a particular undertaking), "a necromancer" (one who interprets natural happenings as signs and portents), "a sorcerer," "a chover chaver" (one who "congregates" snakes or scorpions for magical purposes), "a shoel ov" (one who raises the spirit of the dead), "a yidoni" (one who extracts speech from a bone), and one who inquires of the dead (e.g., via a skull) [viz. Devarim 18:10-11]. For all of these bring a man to place his trust in someone other than the Blessed One, and one who deals in these things or trusts in them is akin to an idolator. And for this reason all kinds of kilayim ("admixtures") were forbidden, viz. (Vayikra 19:19) "You shall not mate your beast with a diverse kind" (kilayim), "your field you shall not sow with diverse seeds" (kilayim), "and a mingled (kilayim, [interwoven]) garment, sha'atnez, shall not come upon you." For the idolators would ascribe a charm and a benefit to the intermingling of diverse species, believing that in this way there would be unified in one bond the diverse gods appointed over each of these species respectively. All of these constitute denial of the Oneness of G-d and are deserving of distancing by the Torah.