מצות שנת השמטה דומה למצות השבת, כי כמו שמצות השבת היא לחזק בלב העם אמונת היותם גוי קדוש, כן מצות השמטה תביא בלבם האמונה כי גם אדמתם אדמת קדש אחר שהיא שובתת בשנה השביעית כשביתת האל ביום השביעי (ועיין דברי דון יצחק אברבנאל בנחלת אבות פ' שלישי, משנת גלות בא לעולם, כי נעמו), וכמו שבמדבר היה ד' נותן להם ביום הששי לחם יומים, כן בהיותם על אדמתם היה מצוה להם את ברכתו בשנה הששית, שתהיה תבואתה מספקת גם לשנת השמטה. ואמונת קדושת הארץ היתה סבה חזקה להרחיק את העם מלטמאה ומלחללה במעשים מתועבים, וגם בהכרח כשתשבות האדמה ינוחו קצת מעבודתם, גם העבדים והבהמות, וזה דומה למנוחת העבד והבהמות בשבת. והיות תבואת השנה ההיא הפקר היא חמלה על העניים, והוא משוה העשיר לעני, ומשפיל גאות העשיר, ומזכיר אותו כי כל בני אדם שוים הם. וכן שמטת הכספים היא חמלה וחניה על העניים. The mitzvah of the sabbatical year (shemitah) is similar to that of Shabbath. For just as the mitzvah of Shabbath is to strengthen in the heart of the people their belief in being a holy nation, so the mitzvah of shemitah impresses upon them that their land, too, is holy in that it "rests" on the seventh year just as G-d rested on the seventh day. And just as in the desert the L-rd gave them on the sixth day bread for two days, so, when they were on their land, He commanded for them His blessing for the sixth year, that its produce suffice also for the shemitah year. And the belief in the holiness of the land was a strong incentive to distance the people from defiling and desecrating it by abominations. Also, perforce, when the land would rest, the slaves and the beasts would also rest somewhat from their labors, this corresponding to their resting on the Sabbath. And, the produce of shemitah being ownerless (hefker), the shemitah year compassionated the poor, equalized rich and poor, and lowered the pride of the rich man, reminding him that all men are equal. And the shemitah (remission) of monetary debts as well (on that year) constitutes compassion and kindness to the poor.