שהמצות לא ירבה מספרם כמספר הימים שתתחייב בהן המצוה ההיא: That the count of commandments not be increased according to the number of days that one is obligated in that commandment.
מן המבואר הוא שיש שם מצות חייבות במדה אחת מזמן ידוע, יש שתהיה המדה נדבקת והוא שיתחייב בה עשות המצוה ההיא יום אחר יום כמו הסוכה והלולב ויש שתהיה בו ימים ידועים כמו הקרבנות. כמו שנאמר על דרך משל שמוסף ראש חדש היא מצוה אחת וכן מוסף כל מועד ומועד מן חמשה מועדים ואף על פי שיתחייב בימים רבים סמוכים כי הוא כמו שאמר ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים כן אמר שבעת ימים תקריבו אשה, כמו שמצות לולב אחת כן מצות מוסף פסח אחת וכן כל מוסף כל פרק ופרק, ולפי זה יתבאר שהחגיגה גם כן מצוה אחת ואע"פ שהיא חייבת בשלשה פרקים, וכן הראיה והשמחה. וזה מה שלא יטעה בו אדם ולא ירצה בזולתו, אבל טעו במה שיתלה בזה העיקר טעות גדולה מאד מגונה וזה שהם מנו המוספים כלם מצוה אחת מוסף שבת ומוסף ראש חדש ומוספי מועדות. ועל זה הצד מהמנין יתחייב להם שימנו שביתת כל יום טוב מצוה אחת ולא עשו כן. ואף על פי שאין ראוי לתפשם בדבר מזה מפני שהם לא עשו למנינם סדר ידוע בשום פנים אבל יעלו שמים ירדו תהומות, והאמת הנגלה הוא מה שזכרנוהו לך שכל מוסף ומוסף מצוה בפני עצמה כמו ששביתה מצוה בפני עצמה. וזהו הסדר האמתי והישר: It is clear that there are commandments that are obligated for a set amount of time: Some are attached - that is that one is obligated to do that commandment one day after another, like the sukkah and the lulav. And others are done on certain days, like the sacrifices. As an example, we would say that the additional sacrifice of Rosh Chodesh (offered once a month) is one commandment; and likewise the additional offering of each and every holiday of the five holidays - even though they are obligated on several adjacent days. For just like He said, "and you shall rejoice before the Lord, your God, seven days" (Leviticus 23:40) - He also said, "seven days shall you bring a fire offering" (Leviticus 23:36). Just like the commandment of lulav is singular, so too is the commandment of the additional sacrifice of Passover singular. And likewise with the additional sacrifice of each and every time period. And according to this, it is clear that the holiday (chagigah) offering is also one commandment, even though it is obligated at three [different] times; and so too the sacrifice of appearance and the sacrifice of joy. And this is something that no one erred about, nor would they consider something different. But they made a great disgraceful mistake about something that relates to this. And that is that they counted all of the additional sacrifices as one commandment - the additional offering of Shabbat, the additional sacrifice of Rosh Chodesh and the additional sacrifice of the holidays. But according to this way of counting, they would have been obligated to count the rest of every holiday as one commandment; yet they did not do this. Of course, it is not appropriate to attack them for any of this; since they did not make any type of order in their count, but rather 'ascended to the heavens and descended to the depths.' But the obvious truth is what we told you - that each and every additional sacrifice is a separate commandment, just like each rest is a separate commandment. And that is the true and straightforward arrangement [about counting].