היא שצונו שנחייב מן העונש בעדים שהעידו שקר כמו מה שחשבו לעשות בעדותם, והוא אמרו יתברך ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו, וזה דין עדים זוממין, אם העידו לאבד ממון נאבד להם כמותו, ואם העידו במה שיתחייב מיתה נמיתם באותה מיתה, ואם העידו במה שיתחייב מלקות נלקה אותם. וכבר התבארו משפטי מצוה זו ומה שיתחדש מהשאלות ואיך יתאמת על העדים שהם זוממין עד שנדון בהם בזה הדין במסכת מכות. (שופטים ושוטרים, הלכות עדות פי"ח): That is that He commanded us to render witnesses that testify falsely liable for the punishment that they thought to bring about with their testimony. And that is His, may He be blessed, saying, "And you shall do to him as he schemed to do to his brother" (Deuteronomy 19:19). And this is the law of scheming witnesses: If they testified to cause a loss of money, we make them lose the same as [the accused would have]; if they testified something that would bring a death penalty, we kill them with that death penalty; and if they testify something that would bring lashes, we give them lashes. And the regulations of this commandment - and the issues that have arisen, and how we certify that the witnesses were scheming to the point that we judge them with this law - have already been explained in Tractate Makkot. (See Parashat Shoftim; Mishneh Torah, Testimony 18.)