היא שצונו להפקיר כל מה שתצמח הארץ בשנת השמיטה והתיר צמחת קרקעותינו כלם לכל אדם, והוא אמרו יתברך והשביעית תשמטנה ונטשתה. ולשון מכילתא והלא הכרם והזית בכלל היו ולמה יצאו להקיש אליהם מה כרם מיוחד שהוא בעשה ועוברים עליו בלא תעשה אף כל שהוא בעשה עוברים עליו בלא תעשה, וענין זה המאמר מה שאספר, וזה שאמר והשביעית תשמטנה ונטשתה כולל מה שיצמח מן הארץ בשנה השביעית מן התאנים והענבים והזיתים ואפרסקין ורמונים והחטה והשעורה וזולת זה, הנה הודיע שהשמטות הכל מצות עשה ואחר כך פרט ואמר כן תעשה לכרמך וגו' וזה בכלל כל מה שיצמח מן הארץ. ואמנם בא זה הצווי בכרם וזית לבד בעבור שבא בכתוב אזהרה ביחוד מלאסוף תבואת הכרם והוא אמרו וענבי נזיריך לא תבצור, וכמו שהכרם שהפקרו מצות עשה הנה מניעתו בלא תעשה כן הזית כל מה שיצמח בשנה שביעית שהתבאר שהפקרו בעשה הנה מניעתו בלא תעשה ודין הזית ודין שאר פירות אחד. הנה התבאר מכל מה שקדם שהשמטת גדולי שביעית מצות עשה. וכבר התבארו משפטי מצוה זו במסכת שביעית, וגם כן אינה נוהגת ואינה חובה מן התורה אלא לפירות ארץ ישראל בלבד. (ואלה המשפטים, זרעים הלכות שמטה ויובל פ"ד): That is that He commanded us to render ownerless all that grows from the ground during the sabbatical year and permit the growth of all of our lands to any person. And that is His, may He be blessed, saying, "But in the seventh you shall release it and let it lie fallow." And the language of the Mekhilta (Mekhilta DeRabbi Shimon Bar Yochai 23:11) is, "And were the vineyard and olive tree not in the category? So why were they specified? To compare to them: Just like the vineyard is particular in that it is a positive commandment and [if we do not let it rest], we transgress it as a negative commandment; so too [with] everything that has the positive commandment, we would [also] transgress the negative commandment." And the content of this statement is what I will explain. So that which He said, "But in the seventh you shall release it and let it lie fallow," includes everything that will grow from the ground in the seventh year - figs, grapes, olives, peaches, pomegranates, wheat, barley and other things. However this command came only about the vineyard and the olive tree on account of Scripture having come to specifically prohibit gathering of the produce of the vineyard - and that is His saying, "you shall not gather the grapes of your untrimmed vines" (Leviticus 25:5). And just like the vineyard, which the positive commandment rendered ownerless, has surely been prevented with a negative commandment; so too, is the olive tree: Anything that grows in the seventh year - which it is explained that it has been rendered ownerless by the positive commandment - is [also] prevented by the negative commandment. And the law of the olive tree and the law of other produce is the same. Behold it has been made clear to you from all of the above that the release of what grows during the seventh [year] is a positive commandment. And the regulations of this commandment are already explained in Tractate Sheviit. And it too is only practiced and obligatory by Torah law exclusively with the produce of the Land of Israel. (See Parashat Mishpatim; Mishneh Torah, Sabbatical Year and the Jubilee 4.)