הזהיר החתן מצאת מביתו שנה אחת כלה לטורח מהטרחים לא לצאת בצבא ולא לזולתו אבל נסלק ממנו כל טורח וכל משא שיהיה חייב בהם לעזוב אותם כל השנה. והוא אמרו ולא יעבור עליו לכל דבר נקי יהיה לביתו. ובגמרא סוטה לא יצא בצבא יכול בצבא הוא דלא יצא אבל יתקן כלי זיין ויספק מים ומזון תלמוד לומר ולא יעבור עליו [לכל דבר, יכול שאני מרבה אף הבונה בית ולא חנכו נטע כרם ולא חללו ארס אשה ולא לקחה תלמוד לומר עליו] עליו אי אתה עובר אבל אתה מעביר לאחרים וכי מאחר דנפקא ליה מלא יעבור עליו לא יצא בצבא למה לי לעבור בשני לאוין. וכבר בארנו בשרש ט' שלא כל מה שיתחייבו עליו שני לאוין יהיו שתי מצות. ודע כי החתן עצמו מוזהר מלצאת מביתו בסחורה כל שנתו (*ברדב"ז ח"א סי' רל"ח כתב שזה טעות המעתיק). וכבר התבארו משפטי מצוה זו בפ"ח מסוטה. (תצא, הלכות מלכים פ"ו ז'): He prohibited a groom from leaving his home in order to be involved with one of the burdens for an entire year - not to go out to war, and not for anything besides it. Rather we remove every burden and onus that he is obligated, to leave them the entire year. And that is His saying, "neither shall he be charged with any matter; he shall be free for his home" (Deuteronomy 24:5). And the Gemara, Sotah (Sotah 44a): "'He shall not go out with the army'; it is possible that with the army he does not go out, but he does fix weapons and supplies water and food. [Hence] we learn to say, 'neither shall he be charged [with any matter.' Perhaps it is that I include even one who has built a house and has not dedicated it, one who has planted a vineyard and has not redeemed it [and] one who has betrothed a woman and has not taken her? (Hence) we learn to say, 'he be charged'] - you do not charge him, but you do charge others. But since it is derived from, 'neither shall he be charged,' why do I need, 'He shall not go out with the army?' So that he will transgress two negative statements." However we have already explained in Principle 9 that not everything for which we would be liable for two negative statements are [counted separately as] two commandments. And know that the groom himself is prohibited from going out of his house for trade the entire year (In Radbaz Part I:238, he wrote that this is a copier's mistake). And the regulations of this commandment have already been explained in Chapter 8 of Sotah. (See Parashat Shoftim; Mishneh Torah, Kings and Wars 6-7.)