שהזהיר העד מדבר בדין שהעיד עליו ואע"פ שהוא חכם ויודע הוא לא יהיה עד ודיין וטוען אבל יעיד במה שראה וישתוק והדיינין יעשו בעדותו לפי מה שיראה להם ובאה האזהרה שלא לדבר בדבר נוסף על העדות, וזה בדיני נפשות לבד, והוא אמרו יתעלה ועד אחד לא יענה בנפש למות, וכפל האזהרה בזה ואמר לא יומת על פי עד אחד כלומר לא יומת בטענת העדים. ובסנהדרין אמרו ועד אחד לא יענה בנפש בין לזכות בין לחובה, ובארו טעם זה משום דהוי כנוגע בעדותו, ובדיני נפשות לבד אסור ללמד לא זכות ולא חובה. (מסעי, הלכות עדות פ"ה): That He prohibited the witness from speaking about the case about which he testified. And even if he is a sage and knowledgeable, he may not be a witness, [as well as] a judge and a claimant. Rather he must testify about what he saw and be silent; and the judges will do with his testimony what seems fit to them. And the prohibition comes to not speak anything beyond the testimony - but this is only about capital cases. And that is His, may He be exalted, saying, "but one witness shall not testify against any person to cause him to die" (Numbers 35:30). And the prohibition about this was repeated with His saying, "at the mouth of one witness, he shall not be put to death" (Deuteronomy 17:6) - meaning to say, he shall not be put to death from the claim of the witness. And in Sanhedrin (Sanhedrin 33b), they said, "'But one witness shall not testify against any person' - whether to exonerate or to incriminate." And they explained [that] the reason for this is because it is as if he is predisposed towards his testimony. But it is only in capital cases that it is forbidden [for a witness] to argue - whether for acquittal or for incrimination. (See Parashat Masei; Mishneh Torah, Testimony 5.)