הזהירנו מאכול דברים שיש בהם תערובת חמץ ואע"פ שאינן לחם כגון המורייס והכותח והשכר והדומה להם, והוא אמרו כל מחמצת לא תאכלו לרבות כותח הבבלי ושכר המדי וחומץ האדומי יכול יהיו חייבין עליהן כרת תלמוד לומר כי כל אוכל חמץ ונכרתה. מה חמץ מיוחד שהוא מין חמץ גמור יצאו אלו שאינן חמץ גמור ולמה באו לעבור עליהן בלא תעשה. וכבר התבאר בפסחים שענין היותם אסורים ומוזהר מאכילתם לא נתחייב באכילתם מלקות אלא אם היה בהן כזית חמץ בכדי אכילת פרס, אמנם אם היה בהן עירוב חמץ פחות מזה השיעור אין חייבים על אכילתן מלקות. (שם, שם): He prohibited us from eating things that have an admixture of chametz (leavened grain products) [on Pesach] - even though they are not bread - such as (brine,) cereal and ale and that which is similar to them. And that is His saying, "You shall eat nothing leavened" (Exodus 12:20). [And the language of the Mekhilta (Mekhilta DeRabbi Shimon Bar Yochai 12:20) is, "'You shall eat nothing leavened,'] to include Babylonian cereal, Median beer and Edomite vinegar. Perhaps we would be liable excision for them? [Hence] we learn to say, '"for whoever eats chametz shall be excised' (Exodus 12:15). What is specific to chametz is that it is fully chmetz - excluding these that are not fully chametz. So why did they appear? To transgress a negative commandment with them." And it has already been explained in Pesachim (Pesachim 43a) that the matter of their eating being liable for lashes is only if there is a kazayit of chametz in [the time] needed to eat a peras. But if the admixture of chametz was less than this amount, we are not liable lashes for their eating. (See Parashat Bo; Mishneh Torah, Leavened and Unleavened Bread.)