שהזהיר הכהנים מאכול בכורים בחוץ. והוא אמרו יתעלה לא תוכל וגו' ותרומת ידך אלו הבכורים, שהוא לא הניח בזה הפסוק דבר שהוא טעון הבאת מקום שלא זכרו בבאור, ואמר בכלל ותרומת ידך הוא בכורים בלא ספק שבאר בהם שטעונין הבאת מקום, ואולם התרומה הוא ידוע שאינה טעונה הבאת מקום ואיך יזהיר מלאכול אותה בשעריך. ולשון ספרי לא בא הכתוב אלא לאוכל בכורים שלא קרא עליהן שהוא עובר בלא תעשה. וכבר התבאר בסוף מכות (דף י"ט) שאין חייבין עליהן אלא קודם שיניחם בעזרה, אבל משהניחם בעזרה פטור עליהן אע"פ שלא קרא, ובבכורים גם כן התנאי שבמעשר שני רוצה לומר שאינו חייב עליהן כשאכלן בחוץ כל מי שאכלן בחוץ עד שיראו פני הבית, וכשאכל מהם כל מי שאכלן אחר שראו פני הבית קודם הנחה בעזרה לוקה לבד אם היה כהן, אולם הישראל הוא מחוייב מיתה בידי שמים כל זמן שיאכל בכורים אפילו אחר קריאה. ובבאור אמרו בבכורים (ר"פ ב') התרומה והבכורים חייבין עליהן חומש ומיתה ואסורים לזרים, ואם אכל אותם זר אם היה מזיד חייב מיתה ובשוגג מוסיף חומש כדין התרומה בשוה, כי מאחר שקראם הכתוב ותרומת ידך נתחייבו במשפטי תרומה. וראוי לך שתבין הנה הבנה טובה עד שלא תשתבש עליה, וזה שהכהן שיאכל בכורים משראו פני הבית קודם הנחה בעזרה לוקה, ואזהרתו מהכא לא תוכל לאכול בשעריך וגו' ותרומת ידך, כמו שהתבאר במכות (דף י"ז) כישראל במעשר שני שהוא לוקה על אכלו חוץ למקומו אע"פ שהוא שלו, ואמנם הישראל כשאכל בכורים אחר שראו פני הבית כל זמן שאכלם חייב מיתה, ואזהרתו מוכל זר לא יאכל קדש, כמו שבארנו במצוה קל"ג מאלו המצות. (ראה, הלכות בכורים פ"ג): That He prohibited the priests from eating firstfruits outside [of Jerusalem]. And that is His, may He be exalted, saying, "You may not, etc. and the tithe of your hand" (Deuteronomy 12:17) - that is the firstfruits. For He did not leave anything that requires being brought to a place in this verse that was not mentioned in the explanation. And among them, He mentioned, "and the tithe (terumah) of your hand" (Deuteronomy 12:17) - without a doubt, that is the firstfruits. Indeed, it is known that the priestly tithe (terumah) does not require bringing to a place - how would one be careful from eating it "in your cities?" And the language of the Sifrei (Sifrei Devarim 72:9) is, "The verse only came about one who eats firstfruits who has not recited the declaration over them, that he transgresses a negative commandment." And it has already been explained at the end of Makkot (Makkot 19a) that we are only liable for them before he has placed them in the [Temple] courtyard. But once he has placed them in the courtyard, one is exempt for them, even though he has not recited [the declaration]. And the condition that there is with the second tithe also exists with firstfruits - meaning to say, that one is not liable for them when he eats them outside until they see the presence of the Temple. But when someone ate them outside after they saw the presence of the Temple before they are placed in the courtyard, he is lashed only if he is a priest. However an Israelite who eats firstfruits - even after the declaration - is liable for death at the hands of the Heavens. And in the second [chapter] of Bikkurim, (Bikkurim 2:1), [they] said, "For the priestly tithe and for firstfruits, one is liable for death, and a fifth; and they are forbidden to outsiders." So if an outsider eats them: If he was volitional, he is liable for death; and if inadvertent, he adds a fifth - exactly like the law of the priestly tithe. For since Scripture called them, "the tithe of your hand," it becomes liable to the laws of the priestly tithe. And it is appropriate for you to understand this properly until you will not get it confused: And that is that when the priest eats firstfruits from when they have seen the presence of the Temple before they have been placed in the courtyard, he is lashed; and its prohibition is from here - "You may not eat in your cities, etc. and the tithe of your hand," as is explained in Makkot (Makkot 17). [This is] like an Israelite concerning the second tithe, about which one is lashed for eating it outside of its place, even though it is his. Nevertheless, when an Israelite eats firstfruits after they have seen the presence of the Temple, he is liable for death anytime he eats them. And its prohibition is from, "And no outsider shall eat of the consecrated food (kodesh)" (Leviticus 22:10), as we explained in Commandment 133 of these (negative) commandments. (See Parashat Re'eh; Mishneh Torah, First Fruits and other Gifts to Priests Outside the Sanctuary 3.)