הזהירנו מהותיר דבר מבשר חגיגה שיקריב ביום ארבעה עשר ליום השלישי אבל יאכל תוך שני ימים. והוא אמרו ולא ילין מן הבשר אשר תזבח בערב כמו שהתבאר בששי מפסחים (דף ע"א), ובא הפירוש המקובל ולא ילין מן הבשר בחגיגה הבאה עם הפסח הכתוב מדבר שתאכל לשני ימים. יכול ליום אחד כשהוא אומר לבקר ליתן לו בקר שני, ומזאת החגיגה אמר וזבחת פסח לה', ומה שישאר ממנה של יום ארבעה עשר ליום שלישי ישרף לפי שהוא בבל תותיר, [והוא ניתק לעשה] ולכן אין לוקין עליו. וכבר התבארו משפטי מצוה זו כלומר חגיגת יום ארבעה עשר ביחוד במקומות מחגיגה ומפסחים. (ראה, שם): He prohibited us from leaving over any of the meat of the festival-offering that he sacrifices on the 14th (of Nissan) to the third day, but rather to eat it within two days. And that is His saying, "and none of the meat of what you slaughter on the evening of the first day shall remain overnight" (Deuteronomy 16:4) - as it is explained in the sixth [chapter] of Pesachim (Pesachim 71). And the received explanation (Sifra, Tzav, Chapter 12:7) comes [to teach], "'And none of the meat shall remain' - Scripture is speaking about the festival-offering that comes together with the Pesach-offering, that it is eaten for two days. I might [think], for one day. [But] when it says, 'until the morning,' it is to give a second morning." And about it did He say, "And you shall slaughter the Pesach-offering to the Lord" (Deuteronomy 16:2). And that which remains of it from the 14th to the third day shall be burnt - since it is [prohibited] by, do not leave over. [But it is rectified by a positive commandment,] so we do not give lashes for it. And the regulations of this commandment - meaning the festival offering specific to the fourteenth day [of Nissan] alone - have already been explained in [various places] in Chagigah and Pesachim. (See Parashat Re'eh; Mishneh Torah, Paschal Offering 10.)