1
בריאת עלין של לולב. אמר המפרש זהו פירוש מחובר מעט להרי"ף ולפירושם כל עלה ועלה נקראת תיומת ולפירוש ר"ש אין הלולב נפסל אלא כשנחלק העלה העליון עד שנסדקה שדרתו וכי דייקינן לעיל דנסדק כשר כשנסדק צד העליון אבל כשנסדקה השדרה של עלה העליון פסול א"נ חילוק יש בין נסדק לנחלקה וכי אמרינן דנחלקה התיומת פסול ה"ה ניטלה דכ"ש הוא. היו עליו אחת אחת כו' פירוש והיינו לולבא דסליק בחד הוצא דאמרינן בגמרא ור"ש פירוש שכל עליו עולין מצד אחד ואין משמעות הלשון נראה כן דא"כ דסליק בחד גיסא הול"ל מיהו תרווייהו איתנהו לפוסלה שהרי ניטלה התיומת נינהו ואין הפרש בין ניטלה בידי אדם לנטילה בידי שמים. היו עליו זה על גב זה כו' היינו צני הר הברזל הנזכר במשנה וכתב הראב"ד דכלהו הני פסולי לא מפסלי אלא ברוב בין חלוקת התיומת ונטילתה או נפרצו עליו והכי איתא בתוספתא: