1
כתב הרב ובזמן הזה שאנו עושין כו'. אמר המפרש מפני שאם אתה אומר שמברך לישב בסוכה אתי לזלזולי שיאמרו שביעי הוא ויעשה בו מלאכה ותו דספקא הוא ואין מברכין על הספק כמו שמבואר בהלכות מגלה וחנוכה ואי קשיא לך כי היכי דאמרינן בשמיני דיתבינן בסוכה ולא מברכינן נימא נמי שיטול לולב בלא ברכה תריץ סוכה דאית לה עיקר מן התורה כל שבעה עבדו בה רבנן תקנתא לולב דליתיה האידנא כל שבעה אלא מדרבנן כדבעינן למימר קמן לא עבדו ביה רבנן תקנתא שיטלנו בשמיני. וכן טומטום ואנדרוגינוס כו' מי שחציו עבד וחציו בן חורין מברך שהרי יש בו צד חיוב ודאי כמו שביארנו בפ"ב מהלכות אלו: