כתב הרב התינוקות שלא הגיעו כו' עד אינה אסורה אלא משום שבות. אמר המפרש תינוקות שלא הגיעו לחינוך המצות הם כגון בני שש ושבע ואין מעכבין אותם בשבת שאינה יום טוב כגון שבת שאינה י"ט ולפני דלפני כדי שידעו לתקוע בי"ט וה"ה נמי בשבת שחל ראש השנה להיות בו דהא כ"ש הוא. מיהו נראה דהא מיירי בזמן שתקיעת שופר דוחה את השבת אבל בזמן הזה לא ודוקא בשלא הגיעו לחנוך אבל הגיעו לחנוך מעכבין דלמא מפקי לרשות הרבים ואפשר דמיירי בזמן הזה ואפ"ה אין מעכבין כיון שלא הגיעו לחינוך מצוה דלא איכפת לן אי מעברי ליה לשופר ארבע אמות ברשות הרבים וכן נראה דעת הרי"ף. ומותר לגדול להתעסק כו' כלומר לתקוע עמהם כדי שיראו וילמדו לתקוע ויש לעיין מי שאינו צריך למוד אם אסור לתקוע אפילו בי"ט מאחר שתקע תקיעה של מצוה שהרי ממ"ש ר"ש גבי הא דמתעסקין עמהם כו' יש ראיה לאסור שהרי כתב לא שגדול תוקע אלא מראה פנים לקטן שהוא רוצה שיתקע ואע"פ שלא מצינו מתעסק בכל התלמוד אלא בעושה מעשה: