1
כתב הרב שופר של ראש השנה כו' אינו עולה באילן ולא שט על פני המים כו'. אמר המפרש כל הני איסורין משום שבות לא עולה באילן דגזרינן שמא יתלוש ולא שט על פני המים שמא יעשה חבית של שייטין ואין צריך לומר שאין חותכין אותו פירוש כדי לתקנו לא בדבר שהוא משום שבות כגון בסכינא של בעלי בתים העומד לחתוך לחם ובשר שבכלי כזה שאינו מעשה ידי אומן אין בו אלא משום שבות. ומה שכתב הרב ואין צריך לומר שאין חותכין כו' משום דהא מיחזי מלאכה טפי מהנהו דלעיל ואין עושין בו מלאכה כגון בכלי אומן שהוא מלאכה גמורה ואסור לעשות משום לא תעשה כל מלאכה. מפני שתקיעת שופר כו' ולא אתי עשה ודחי לא תעשה ועשה עשה דשבתון שבות ולא תעשה דלא תעשה כל מלאכה. ומותר ליתן לתוכו מים או יין כו'. ולא אמרינן קא מתקן מנא ומותר ולא גזרינן תיקון זה אטו הא דלעיל. ע"כ מפרק יום טוב של ראש השנה: