1
כתב הרב במקדש היו תוקעין כו' השופר מאריך כו'. אמר המפרש מאחר שהחצוצרות פוסקין קול תקיעתן נשמע קול השופר שמצות היום בשופר משא"כ בתעניות דהתם היה השופר מקצר וחצוצרות מאריכות דמצות היום בחצוצרות כדכתיב על הצר הצרר אתכם והרעותם בחצוצרות. אבל בשאר מקומות אין תוקעין בראש השנה אלא בשופר בלבד פירוש שאר מקומות של ארץ ישראל זולתי ירושלם. ודייקינן לה בגמרא מהאי קרא לפני המלך ה' דהיינו במקדש כלומר תוך ירושלים בעינן חצוצרות וקול שופר כאחד אבל בעלמא כגון בכל ארץ ישראל אין תוקעין אלא בשופר בלבד בלא חצוצרות אפילו בזמן שבהמ"ק קיים והפסוק הוא בתהלים במזמור צ"ט: