העיון מפני שהוא דרוש בו ... והרבה מהמצוות השמעיות, איכותן בלתי מפורשת בו (במקרא), אלא שנותן הצוויים והאזהרות הסמיכנו בסוג הראשון (במצוות השכליות) על מה שנטע בשכלנו. ובסוג השני על מה שהגיע אלינו בקבלה. ואף אני בכלל אלה שחובה עליהם לא לשלוח יד אל דבר מפירושי (התורה) עד שאשיג משלוש הידיעות האלה (המושכל, הכתוב והמקובל) את מה שאי אפשר בלעדו. אבל ראיתי לנכון לא לדחות את התחלת הפירוש עד שאמצה כל סוג מהן עד תומו. כי אלמלי חכיתי לכך, בצפיה לשלמות בשלוש המדרגות האלו – הרי זה דבר שלא ראיתי ולא שמעתי שאחד מן החכמים זכה לו. ובפרט מאחר ששמעתי מה שאמרו חברי איוב אליו: החקר אלוה תמצא אם עד תכלית שדי תבוא וג', וכפי שפרשתי את הפסוקים האלה במקומם. יתר על כן, ידעתי ידיעה נכונה (שהיחידי) היודע את תכלית הדבר הזה הוא האחד החכם, יתע' ויתק', כמאמר הנביא: אלהים הבין דרכה והוא ידע את מקומה, ואילו לחכמים כולם רק ידיעה חלקית קלה, והיא המידה המוטלת עליהם, כפי יכולתם. וכך אמר אחד מהם, בדרך הגזמה: לא ספגתי מן החכמה אלא (כטיפה?) מן הים, ואחד מהם אמר: 'כריח מהפרי', ועוד אחר: 'כשביב מן האור'. וידעתי שהמימרות האלו בדרך הגזמה והפלגה, תוך הכנעה לפני הבורא והתמסרות אליו, ולכל אחת מהן פירוש בדרך מליצה...וכמו שאמר הכתוב: אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'. ואני מתנצל לפני גדולתו ורוממותו שאין אני מרהיב לקבל עלי את הדבר הנועז תוך בטחון אמיץ באמנות הדיבור שלי ובהגעתי אל השלמות, ואיך אדמה כזאת בעוד אני מכיר היטב את קוצר שכלי ומיעוט ידיעתי, וגם שמעתי את החכמים המובהקים שאמרו כי בער אנכי... The contemplation, because it is necessary in it... And many of the commandments are not explicitly stated in it (in the Bible), but the one who gives the commandments and warnings has based them in the first category (intellectual commandments) on what was planted in our intellect. And in the second category, on what has reached us through tradition. And I, among those who are obligated, have chosen not to delve into the explanations of the Torah until I have acquired from these three sources (the intellectual, the written, and the received) what is impossible to attain without them. But I have deemed it appropriate not to delay the beginning of interpretation until I have grasped each of these categories in their entirety. For if I had waited for the perfection in these three levels, I have not seen or heard of any sage who has achieved it. Especially since I have heard what Job's friends said to him: "Acquaint yourself with God and be at peace, thereby good will come to you," as I have interpreted these verses in their place. Furthermore, I have known with certainty (the only one who knows) that the one who understands the purpose of this matter is the wise one alone, may he be exalted and sanctified, as the prophet said: "God understands its way, and He knows its place." As for all the other sages, their knowledge is only partial and limited, according to their ability. And one of them said, in an exaggerated manner: "I have only received a drop from the sea of wisdom." And another one said: "Like a whiff from a fruit," and yet another: "Like a spark from the light." And I knew that these statements are in an exaggerated and exaggerated manner, with humility before the Creator and surrender to Him, and each of them has a figurative interpretation... And as the Scripture said: "There is no wisdom, no understanding, and no counsel against the Lord." And I apologize before His greatness and exaltation that I am not bold enough to accept upon myself such a daring matter with confident assurance in my speech abilities and my attainment of perfection. How can I compare myself to this while I am well aware of my limited intellect and my lack of knowledge? And I have also heard from the eminent sages who said that I am but dust...