כיצד בודקין את העדים זוג שבא ראשון כו': לפני החמה או לאחר החמה רוצה בו המאיר ממנה מצד השמש. לפני החמה או לאחר החמה – meaning to say, the side that shines within it that was towards the son or the darkness that is within it that was towards the sun.
ואמר לצפונה או לדרומה כי הלבנה והכוכבים ירחקו מדרך השמש פעם בדרום ופעם בצפון ושמא היה רחב הלבנה צפוני כשיתחדש ושמא יהיה דרומי. And it states [in the Mishnah]: "לצפונה או לדרומה" – on account of the fact that the moon and the stars incline/lean from the path of the sun sometimes to the south and somethings to the north and it is possible that the width of of the moon would be northward at the time of its appearance and it is possible that it would be southerly.
ואמר כמה היה גבוה רוצה בו כמה היה גבהו מן האופק לפי ראות העין. And it states [in the Mishnah]: "כמה היה גבוה" – that is to say, how much was its height above the horizen before the the sighting with the eye.
ולאין היה נוטה ענינו קרניה כי קרני הלבנה ישתנה היותם אל נוכח הרוחות כפי רחב המדינה ורוחב הלבנה ומקומה מגלגל המזלות. ולאין היה נוטה– meaning to sya , its extremities, because ithe leaning of the inclination of the moon changes in the directions of the world according to the width of the place and the widoth of the moon and its place in the constellations.
וכמה היה רחב ענינו כי הלבנה ישתנה שיעורה כשתתחדש כפי קירובה או ריחוקה מן השמש. וסיבות אלו השינוים כולם וידיעתם לא יתאמתו אלא במינים רבים מן החכמות במופתים וחכמת התכונה ובאותו זמן היו מחשבין הלבנה בכל חדש ויודעים אם תראה אם לא תראה כפי היות החשבון האמתי ואם היו יודעים שלא תראה לא היו משגיחין לדברי האומר אני ראיתיה לפי שהוא עד שקר ואם היו יודעים בדרך החשבון כי ראייתה היתה דבר הכרחי היו מבקשין עדים על ראייתה לפי (שאי שאפשר) [שאז אפשר] לראותה בדרך התכונה אלא שהעבים מכסין אותה או יהיה האויר בלי זך ועכור או יהיה המקום שמביטין אותה ממנו נמוך ולא תראה והיו בודקין אותן אם היתה ראייתם ראייה אמיתית או שקר באלו הפנים שזכרנו. וזה כי היו מחשבין ויודעין באיזה רוח הלבנה אם בצפון אם בדרום ולאין היו נוטים קרניה מרוחות האופק ושיעור האור הנראה בה וכמה היתה גבוהה לפי ראות העין. ואם העידו עדות מכוונת למה שתתחייב התכונה פסקו כעדותם וכמו שחשבו הבית דין מקודם כמו שבארנו ואם אמרו בדרך משל שראו אותה נוטה מדרך השמש לצד הצפון והיה רוחב הלבנה בדרום ידעו בלי ספק כי הם עדי שקר. ולא תתבטל עדותם באומרם כמה היה גבוה אלא כשחולקין העדים בשיעור גובה הלבנה מחלוקת גדולה אבל אם אמרו כולם כשיעור עשרה אמות היתה גבוהה או אמרו כולם שיעור מאה אמה היתה גבוהה אין מתבטל בזה הדבר שום עדות העדים לפי שנאמר זה השעור היתה גבוהה כפי ראות עיניהם ואלו העיקרים שזכרתי לך היא דרך החקירה בראיית הלבנה ואני תמיה מאדם יכחיש הראות ויאמר כי דת היהודים אינה בנויה על ראיית הלבנה אלא על החשבון בלבד והוא מאמין אלו הכתובים כולם ואני רואה שהרואה זה אינו מאמינו אבל היתה דעתו בזה המאמר להשיב אחור בעל דינו באי זה צד יזדמן לו בשקר או באמת כיון שלא מצא מציל לנפשו מהכרח הויכוח ומה שתאמין אתה המעיין כי העיקר דתנו בנוי על הראייה אם לא תראה הלבנה נשלים שלשים יום לחדש שיצא ולשון המשנה והגמרא ומעשיות רבות ממה שאירעו בזה הענין באורך השנים כולם יעידו באמיתת זה הענין והשם יתברך אמר החדש הזה לכם ראש חדשים וגו' ובאה הקבלה האמיתית שהראה לו הקב"ה למשה דמות הלבנה ואמר כזה ראה וקדש. ומה שהיו סומכין על החשבון אם תראה אם לא תראה היא כמו שבארתי לך לא שיסמכו על החשבון בלבד ויעשו ראש חדש על פי החשבון אע"פ שמצד החשבון תראה. וסוד העיבור שמסר לו הקב"ה למשה בסיני הוא ענין חשבון שיודעין בו קצת הראייה באמת ובעלי החשבון מכל האומות והפילוסופים חולקין בו ועד הנה נמשך הדבר ועדיין לא נתברר אצלם שיעורו באמת. וזה החשבון שיש בידינו היום הוא חלק מאותו החשבון ותחלתו לפי שהוא מנין הקבוץ האמצעי בלבד. ועוד אבאר לך בחיבור מיוחד ענין זה העיבור שהוא בידינו ומה היתה הכוונה בראיות ברורות לא יכחישם אלא מי שהתנצלותו איולת ממש כפי רוב בני אדם אבל כולם אין אצלם מלאכת הקבוץ בלבד רוצה לומר קבוץ מנין למנין אחד וידמה שהוא התגבר על חכמה גדולה ולא ידע לא ענין ולא כוונה אם היא מלאכה תכוין הראייה אם לא וכאשר התבאר לקצת המחודדים שהחשבון מכוין הראייה בשום פנים חזר להכחיש הראות ואמר שאין אנחנו עושין על פי הראייה והעיקר החשבון התוריי ולא נפל המחלוקת בין בני אדם והוכחשו הדברים האמיתיים אלא בהעדר החכמה ואין שום אדם שיבין שיעור מה שאמרנו ושהועלנו בזה המאמר המועט שקדם לא במה שאני עתיד לומר באותו חבור שאחבר אלא אדם בעל אמונה ודעת וחריצות וזריזות בידיעות האמיתיות ומי שאינו מטעה עצמו ובתנאי שהוגע עצמו ועמל שנים רבות בחכמת הפרדסיות עד שלקח מהם מנה יפה לעצמו ואם לאו יהיו דברי בידו מחיר ביד כסיל: וכמה היה רחב– because the size of the moon itself changes when it renews itself in accordance with its drawing near to and its becoming distant from the sun. And the reasons for all of these changes and their knowledge, it is impossible to know them other than after knowing the kinds of many wonderous knowledge and the wisdom of astronomy and they would calculate the path of the moon in each month and know if they would see or not see it, according to what the exact calculation shows, if they knew that it would not appear, they would not rely on the words of the person who states that they saw it, for he is surely a false witness, but if they knew through the manner of the calculation that it really was possible tha tit would appear from the side of the calculation, but it is possible that that it would be hidden by the clouds, or that they heavesn were not clear, ior that that the place that they see from there is deep,and tehefore, they would not see it, and therefore we examine them if the testimony of he sees is corrrect or a lie in these matters that he mentioned, because they would calculate and know to wichi direction the moon is wife in the north or in the south, and how will be the placmeent of its extremities in the directions of the horizon, and the measurement of the brightness that one could see from it, and how much is its height according to the sion of the eye, if their testimony isappropriate to what that the calculations demonstrate, they would do acccording to their testimonyu if they were true witnesses as we have explained. But if not as for example, that they (i.e., the witnesses) said that saw it turning/diverting from the pathway of the sun to the northern side, and the width of the moon is southernly, we would know without a doubt that they are false witnesses. But you do not invalidate their testimony when they say how high it was other than if the two witnesses disputed in the measurement of its height with a large division (see Tractate Rosh Hashanah 24a). But if they all of them said that it was like ten cubits high, or that all of them said like one hundred cubits, their testimony is not contradicted through these words, because state like this measure it was its height according to the vision of tehir eyes. And as a result of these general rules that I have explained to you, they would make the viewing of the New Moon. But I am surprised about the person whoe contradicts and argues in this clear matter anad states that the Jewish religion is not built on the observation of the New Moon other than on caluclations alone, and that he believes in all of these statements, and I don’t think that a person who states this believes in it, but rather, it was his purposes in this matter to pierce his opponent in any manner that will be that won’t be in righteousness, or in righteousness since he did not find refuge from the pressure of the argumentation. And what is appropriate that you believe is that the essence of our religion is built upon the visual,but if the New Moon is not seen, we complete thirty days for the month that is departing, and the language of the Mishnah and the Talmud and the many stories that occurred in this matter over the course of all the years testify to the truth of this matter. God stated (Exodus 12:2): “This month shall mark the beginningn of the months,” and the it comes in the true accepted tradition that teaches that the Holy One, blessed be He showed Moses the image of the moon and said to him: (see Tractate Rosh Hashanah 20a and the Mekhilta) “see like this and sanctify it.” And they would not rely on calculations other than in order to know if it (i.e., the New Moon) appeared or did not appeared as I have explained to you, not that they should rely upon the calculations alone and make the New Moon according to the calculations if it obligatgs that it appeared, and the secret of the intercalation that the Holy One, blessed be He transmitted to Moses at Sinai (see Tractate Shabbat 75a according to the version of the Tosafot in Tractate Ketubot 111a, s.v., שלא and see the eighth chapter of Pirke D’Rabbi Eliezer) this is the order of the calculation that it is possible to know the difficult measurement of exact viewing/sighting, for the masters of astronomy from all the nations and also the philosophers are divided regarding this until now and beyond. And it is not clear to them its exact measure, and this calculation that is in our hands today is part of that same calculation and its introduction , which is not other than that a collected calculation of the average sun and moon alone, and I will explain to you in a special document this matter that is in our hands and what is its purposs in clear sightings that will not contradict them but rather whomever that we are able to djudge favorably if it is stated is not known, beause most people and perhaps all of them don’t’ know antyhing othetr than the summery total alone, meaning to say, to refine numbers upon numbers an those who think that they have already attained great knownledge, but they don’t know this neither the matter nor the purpose if it is suitable for seeing or not. And when it will be explained to another of the wifse people tha tit is not approprioate for sighting at all, it comes to be a contradiction of clear things and he states that we don’t do it through sighting and the essence is the Torah calculation. But a disagreement did not fall betwween people and they contradicted the truth, but rather on account of the lack of knowledge. And he would not undestand this value of what we stated and and raised in these small things that preceded, and not what we will explain in that document that we will compose, but rather that a religious person and a person of faith and will to know the truth and does not deceive himself, and the condition that we have aalreday validated himself for many years with those studies that make a person fit until he reaches from them an important knowledge, and if not, my words will be in his hands (Proverbs 17:16): “ like money in the hand of a fool.”