ארבעה ראשי שנים הם באחד בניסן ראש השנה כו': למלכים רוצה בו למלכי ישראל וזאת התועלת היא לענין השטרות לפי שכיון שיכנס יום אחד מניסן נחשוב לו שנה יתירה על מנינם. למלכים– it is his desire to state, Jewish kings, and the benefit/value in this is for the dating of documents, that when a day in [the month of] Nisan enters, we count it as an additional year on his time [as king] (see Tractate Rosh Hashanah 2a, but Maimonides does not distinguish in his writings between Jewish kings and kings of other nations of the world).
ולרגלים רוצה בו כי הרגל שבזה החדש הוא ראשון לרגלים. והתועלת בזה כי העיקר אצלנו מה שאמר השם לא תאחר לשלמו אינו עובר עד שיעברו עליו ג' רגלים ור' שמעון אומר וחג המצות (חל) תחילה כדי שיהיו על הסדר והוא ענין אמרו בכאן לרגלים ואינה הלכה. וכיון שעבר עליו רגל אחד ולא הביא קרבנותיו למקדש עובר בעשה והוא אמרו [דברים יב] ובאת שמה והבאתם שמה עולותיכם. ותועלת ידיעת תחילה למעשר בהמה כדי שלא יוציא המעשר מן הנולדים בשנה זו עם הנולדים בשנה שלאחריה ועוד נבאר זה במסכת בכורות [פ"ט הל' א]. ואמרו ראש השנה לשנים רוצה בו למנין היצירה והתועלת בו לידיעת מנין השטרות ג"כ. לרגלים – it is his desire to state that the Festival that is in that month (i.e., Nisan) is the first of the Festivals (i.e., Passover), and the benefit/value in this is because there is among us the geneal principle that this is what God said (Deuteronomy 23:22 – the verse quoted in the text is Deuteronomy 22:23): “[When you make a vow to the LORD your God], do not put off fulfilling it,” he does not transgress until the three Festivals have passed by. Rabbi Shimon states that the Festival of Matzot/Unleavened Bread is first, in order that it will e according to the order, and that is what it stated here regarding the Festvals (see Tractate Rosh Hashanah 4a), but this is not the Halakha. But when one Festival has passed and he didn’t bring his sacrifices to the Temple, he transgressed a positive commandment and this is what it states (in the Torah (Deuteronomy 12:5 and 12:6): “There you shall go. And there you are to bring your burnt offerings and other sacrifices, [your tithes and contributions, your votive and freewill offerings, and the firstlings of your herds and flocks],” amd it is the benefit/value of knowing the New Year of למעשר בהמה because we don’t set aside/separate the tithe from those born in this year with those born in the year after it, and this will be explained in Tractate Bekhorot (Chapter 9, Mishnah 1), and it is stated [in the Mishnah): "ראש השנה לשנים" , mefaning to say, to the date of the world, and also the benefit/value in this in order to know the dates of documents (see Tractate Rosh Hashanah 8a).d
לשמיטין וליובלות אע"פ שדיני היובל אינן מתחילין אלא מיום העשירי לתשרי לפי שאמר השם יתברך [ויקרא כה] ביום הכפורים תעבירו שופר וגו' אבל מראשית השנה יתחיל חשיבותה ותסתלק העבודה מן העבדים כדבר השם יתברך [שם] וקדשתם את שנת החמשים שנה. ולשמיטין וליובלות – and even though the laws of the Jubillee do not begin other than from the tenth [day] of Tishrie for God said (Leviticus 25:9): “[Then you shall sound the horn loud; in the seventh month, on the tenth day o fthe month- the Day of Atonement -] you shall have the horn sounded throughout your land, behold from Rosh Hashanah its holiness commences and the labor is given up/renounced from the slaves (see Tractate Rosh Hashanah 8b) since God said (Leviticus 25:10): “You shall proclaim release throughout the land for all of its inhabitants.”
ולנטיעה הוא דבר השם [שם יט] שלש שנים יהיה לכם ערלים ובשנה הרביעית יהיה כל פריו וגו'. והוא שאם נטע אדם נטיעה קודם יום א' מתשרי למ"ד יום עלתה לו שנה כמו שנתננו העיקר בפרק ב' [הלכה ו] ממסכת שביעית ותהיה השנה הנכנסת שניה. ואני אמשול לך זה בענין האילן הזה שנטעהו בחמשה עשר באב משנת חמשה ועשרים תחשוב שארית שנת חמשה ועשרים שנה ראשונה ושנת ששה ועשרים שנה שניה ושנת שבעה ועשרים שנה שלישית והם שני ערלה אבל לא יסתלק דין הערלה עד חמשה עשר בשבט משנת שמנה ועשרים. וכמו כן דיני נטע רבעי לא יסתלק מזה האילן עד חמשה עשר בשבט משנת תשעה ועשרים וזהו אמרם ופירות נטיעה זו אסורין עד חמשה עשר בשבט אם לערלה ערלה אם לרבעי רבעי. וכבר קדמנו דיני הערלה ונטע רבעי במקומן. ולנטיעה – this is what God said (Leviticus 19:23-24): “Three years it shall be forbidden for you, not to gbe eaten. In the fourth year all its fruit [shall be set aside for jubilation before the LORD],” and this is that if he planted a sapling forty four days before the first day of Tishrei, it counted for him as a year, as we explained in the Second Chapter of Tractate Sheiviit (Mishnah 6) and the year that is entering will be the second year, and here I explain to you all of this through a parable, as for example, that he planted this sapling on the fifteenth of [the month of] of Av, behold the remainded of the twenty fifth year is considered for it as the first year, and the twenty-sixth yeare is the second year and the twenty-seventh year is the third [year] , and these are the years of Orlah/the fruit of trees of the first three years, but the laws of Orlah does not renounced/given up from this planting until the fiteenth day of [the month of] Shevat in the twenty-ninth year, and it (i.e., the Mishnah) informs us tha the fruits of this spaling are forbidden until the fifteenth day of [the month of] Shevat if for Orlah, they are Orlah, and if for that which is in its fourth year, for its fourth year (see Tractate Rosh Hashanah 10a) and the laws of Orlah came before the laws of Orlah and the fourth year’s fruit of a young tree in their place.
ולירקות ולאילן זה התועלת למה שקדם מן העקרים בסדר זרעים אין מעשרין מן החדש על הישן. ועניני המעשרות גם כן ישתנו בשנים במעשר שני ובמעשר עני כמו שבארנו לשם: ולירקות ולאילן – the benefit/value in this is because of the general rules that were alread explained in the Order of Zeraim, that we don’t tithe from that which is new on that which is old (see Tractate Terumot, Chapter 1, Mishnah 5) and similarly kinds of tithes that change in known years regarding the Second Tithe and the Poor Person’s Tithe (see Tractate Rosh Hashanah 12b) as we have explained there.