1
אפי' בהלכות אחרות מותר לדרוש כו' מכאן משמע של"ד לדרוש הוא מותר אם רבים צריכין לו אלא אפילו להגיד הלכה וכדומה לזה אבל מ"מ אין מכאן ראיה אם לא ע"י אחר וכן כתב המרדכי להדיא דף ת"ג רע"ג דכ"ש דע"י עצמו אסור ע"ש וכן מוכח שם ברי"ף דף שצ"ד ע"א דמייתי הא דריב"א דדרש כל היום כולו ופירש דלחש לאחר והאחר למתורגמן וכן מוכח שם בגמרא ג"כ מדקאמר אלא היכי ליעבד כו' משמע דאסור על ידי עצמו גם בר"ן כתב שם הטעם שלא יעמוד תורגמן כבשאר ימות השנה משמע דבזמן הזה דדורש ע"י עצמו פשיטא דאסור: