1
אין הנדר ניתר אלא על פי חכם מומחה כו' ואין חכם מתיר נדרי עצמו בפ"ב דנדרים: ואפי' אם תלאו באחר וקיימו פי' ראובן נדר על דבר מה ותלה הדבר בהסכמת שמעון שאם יסכים שמעון יהיה נדר וקיימו פי' ושמעון הסכים עמו ושוב נתחרט שמעון על הסכמתו שהסכים בנדר ראובן ונשאל על הסכמתו כדי שלא יחל דברו אינו מועיל לומר כיון שראובן תלה הנדר בהסכמת שמעון ושמעון כבר נשאל על הסכמתו גם הנדר יהיה בטל אלא כיון שחל הנדר חל. ודוקא אם מקיימו אבל אם לא מקיימו ומיד כששמעו אמר שלא יהיה נדר הנדר בטל (כ"כ הרא"ש בתשובת כלל ד' סימן ג' עכ"ה) וכ"ש אם אמר בפירוש שחבירו יוכל לבטלו דיוכל חבירו לבטל כל זמן שלא חל הנדר (ואפילו נדר ע"ד המקום והוא מדברי ריב"ש סימן ת"ז וכ"כ ב"י בסימן רכ"ח בשם הרמב"ן והר"ן עכ"ה) רמ"א: