סכין שיש לה פגימות הרבה כו' ז"ל הברייתא ת"ר סכין שיש לה פגימות הרבה נדון כמגירה ושאין לה אלא פגימה א' אוגרת פסולה מסוכסכת כשירה ואח"כ גרסינן התם אמר רבא ג' מדות כו' והנה פרש"י מוכרח אפי' כולה מסוכסכת דאל"כ מאי איריא שיש בה הרבה פגימות אפי' פגימה א' וגרת נמי וא"ת למה לן שיהא בה הרבה מסוכסכת הא רש"י והרא"ש ס"ל דאפילו בחדא כשהיא עומדת באמצע טריפה וי"מ דמיירי שכולן עומדים לצד הראש ולא באמצע הסכין ותירץ זה ליתא דהא כתבתי בדרישה לשון רש"י דס"ל דמסוכסכת אפי' דרך ירידתה בעוקץ קורעת וא"כ כשיש שני מסוכסכת בראש הסכין ה"ל דינו כאוגרת בראש הסכין וא"כ מה איריא פגימות הרבה הא אפי' בשני פגימות מסוכסכת נמי טריפה ודוחק לומר דהרבה ל"ד קאמרי אלא גם לרש"י י"ל דלא זו אף זו קתני כמ"ש ב"י בסמוך ביישוב דבע"ה וה"ק ל"מ מגירה אלא אפי' סכין שיש בה הרבה מסוכסכת ול"מ וה דיש בה הרבה אלא אפי' באוגרת א' פסולה ולטעמיה אזיל דמסוכסכת הרבה כיון שקורעין הם גרועין מחד אוגרת א"נ י"ל דכשיש בה הרבה מסוכסכת אז ה"א דנזהר בה טפי שלא פגע בעוקץ בסימנים ולהוי כשר קמ"ל וע"ד שכתבה בשם מ"ו בסמוך שתירץ כן אליבא דבע"ה אפי' בכולן אוגרת גם לעיל סימן ח' כתבתי כיוצא בזה בעוקץ דמחט דה"א דמותר מה"ט וצ"ל להרי"ף דמכשיר במסוכסכת אפי' באמצע הסכין דמ"ה אסור כשיש בסכין הרבה מסוכסכת דא"א שלא השיב ידו מעט הואיל ופגימות מרובות וכן תירץ הרשב"א והר"ן. ובע"ה שפי' הברייתא באוגרת צ"ל דברייתא לא זו אף זו קתני לא זו מגירה דאסור אלא אפי' סכין שיש בו פגימות הרבה אוגרת דינו כמגירה ולא זו הרבה אלא פגימה א' אוגרת פסולה כן תירץ מהרי"ן חביב וב"י פי' הברייתא אליבא דבע"ה בע"א ע"ש ועד"ר. ומורי תירץ אליבא דבע"ה דמפרש הברייתא באוגרת דהא קמ"ל דלא תימא חד אוגרת שהוא פגימה אבל הרבה פגימות אימא דרך חיתוכה בכך קמ"ל (ובזה מיושב הברייתא לדברי ב"ה שלא תהיה זו ואצ"ל זו עכ"ה):