שלש אמות אמ"ש סוד גדול מופלא ומכוסה. ר"ל שלש ספירות הראשונות כח"ב הם נעלמים שאין אדם יכול להתבונן בהם כמ"ש זה לעיל בסוף פרק ב' ובפרק א' ע"ש מ"ש ועליהם אמרו רז"ל במופלא ממך אל תדרוש וכו'. וסוד גדול הוא כנגד כתר, מופלא כנגד חכמה, ומכוסה כנגד בינה:
וחתם בשש טבעות. ר"ל הם הו' קצוות בהם נחתם שלא להתבונן בג' ראשונות בסוד כי שאל נא לימים ראשונים ולמקצה השמים ועד קצה השמים בששה הקצוות מותר אתה לשאול לדבר מהם אבל בג"ר שלח תשלח את האם ממחשבתך למשאל אלא ואת הבנים תקח לך כמ"ש זה בזוהר פ' יתרו דף צ"ג ע"א ע"ש. ונקראים הו' קצוות בשם טבעות כי כל המציאות שבעולם כולם מוטבעות בהם סוד הטבע שלהם ובת"ז בתי' ס"ט דף ק"ג ע"ב כתב כל ספירה וספירה אתקריאת גלגל וע"כ נקראים בשם טבעת שהיא עגולה כמו גלגל:
ויצאו מהם אויר ומים ואש ומהם נולדו אבות ומאבות תולדות. ר"ל כי ג' ראשונות שהם סוד ג' אמות אמ"ש שרש כח אמ"ש אויר מים אש מהם יצאו הג' מוחין חב"ד דז"א שהם בסוד אויר מים אש ואז ע"י נתגדל הז"א ונעשה בו הג"ר שהם בסוד ג' אבות כי חג"ת ונה"י הם בסוד בנים להם כמ"ש זה בסה"כ על ומביא גואל לבני בניהם גואל הוא יסוד לבני בניהם הם נ"ה בני חג"ת הנקראים בנים לאבות הראשונים שהם חב"ד וכשיש בז"א הג' מוחין דגדלות שהם בסוד אבות אז מהם יצאו תולדות בעולמות כי ידוע כל זמן שז"א הוא בבחינת קטנות שאין לו המוחין דגדלות אז הוא אינו ראוי לזווג להוליד תולדות וזהו מאבות תולדות ודוק והבן היטב מ"ש. ויש גורסין כך וממנו יוצאים אויר מים אש מתחלקים זכר ונקבה, ר"ל מיסוד אמ"ש הנזכר מג' ראשונות שהם סוד ג' אמות אמ"ש ממנו יוצאים יסוד אויר מים ואש שהם מתחלקים בזכר ונקבה זכר באמ"ש ונקבה באש"ם כמו שמפרש אח"כ בזה הפרק כי ידוע בעולם עליון סוד הזכר נבנה מהחסדים וסוד הנקבה נבנה מהגבורות וידוע כי הגדול באמצע לכן בזכות שהוא נבנה מהחסדים כח המים המ"ם הוא באמצע בין אל"ף ושי"ן כי בו כח המים הוא גובר מכולם לכן הוא באמ"ש והנקבה שהיא נבנית מהגבורות כח אש לכן השי"ן אש הוא באמצע בין אל"ף ומ"ם כי בה כח אש הוא גובר מכולם ולכך היא באש"ם והכלל כי הנקבה יותר חמה בתולדתה מהזכר מחמת ריבוי הדם שבה שהוא חם בטבע:
[הוא ע"פ נ"א] שמהם נברא הכל. ר"ל כל ימי הבנין אצילות הם אבות לבי"ע שהם עולמות הנפרדים מאצילות לכך אמר לשון בריאה ולא אצילות שמהם נברא הכל כמו זה כתב הרמב"ן ע"ש: