ג) וסדר השתלשלות האמור עד להביא את הרצון לקבל על צורתו הסופית שבעולם הזה, הוא על סדר ארבע בחינות שיש בארבע אותיות של השם בן ארבע. כי ארבע אותיות הוי"ה שבשמו יתברך כוללות את כל המציאות כולה מבלי יוצא ממנה אף משהו מן המשהו. The aforementioned devolvement in which the will to receive is brought into its final form in this world follows the order of the four levels that correspond to the four letters of the four-letter name of God (the Tetragrammaton). For the four letters of the Tetragrammaton, yod-heh-vav-heh, encompass all of reality without excluding even the most minute particle.
ומבחינת הכלל, הן מתבארות בהעשר ספירות: חכמה, בינה, תפארת, מלכות, ושרשם. והם עשר ספירות, כי ספירת התפארת כוללת בעצמה שש ספירות הנקראות חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד, והשורש נקרא כתר, אמנם בעיקרם הם נקראים חוכמה ובינה תפארת מלכות. וזכור זה. In general, the letters are expressed as the ten divine attributes known as sefirot, the letters being synonymous with them: Ḥokhma, Bina, Tiferet, Malkhut, and their root, Keter. They are ten sefirot because the sefira of Tiferet encompasses six sefirot: Ḥesed, Gevura, Tiferet, Netzaḥ, Hod, and Yesod, and the root is called Keter .7Keter is referred to as the root sefira in this context because Keter is like a bridge, so to speak, between the Creator and the creation. It is connected to the infinity of the Divine on one side and to the finite creation on the other. Thus it acts as a doorway, a link between His essence and the finite world. Without this doorway, there could be no process of creation at all. Note, however, that it cannot truly be thought of as a “bridge,” since His essence is infinite and can never be reached or grasped by anything within creation. However, they are mainly referenced as Ḥokhma and Bina, Tiferet, and Malkhut. Keep this in mind.
והן ארבע עולמות הנקראים אצילות, בריאה, יצירה, עשיה. ועולם העשיה כולל בתוכו גם את עולם הזה. באופן, שאין לך בריה בעולם הזה שלא תהיה מחודשת מאין סוף ברוך הוא, דהיינו במחשבת הבריאה, שהיא בכדי להנות לנבראיו, כנזכר לעיל. והיא בהכרח כלולה תיכף מאור וכלי, כלומר מאיזה שיעור של שפע עם בחינת רצון לקבל את השפע ההוא, אשר שיעור השפע הוא נמשך מעצמותו יתברך יש מיש, והרצון לקבל השפע הוא מחודש יש מאין, כנזכר לעיל. ובכדי שהרצון לקבל ההוא יבא על תכונתו הסופית, הוא מחויב להשתלשל עם השפע שבו דרך הארבע עולמות אצילות, בריאה, יצירה, עשיה, ואז נגמרת הבריה באור וכלי, הנקרא גוף ואור החיים שבו. Additionally, the four letters of the divine name correspond to the four worlds, which are Atzilut (Emanation), Beria (Creation), Yetzira (Formation), and Asiya (Actualization).8The yod of the name corresponds to the world of Atzilut, the first heh to the world of Beria>>, the vav to the world of Yetzira, and the second heh to the world of Asiya. The world of Asiya includes this world within it. Thus there is no creature in this world that is not engendered from Ein Sof, blessed be He, meaning it is rooted in the initial intent for the Creation, which is to give His creations pleasure, as stated above. This initial intent is necessarily comprised of light and vessel, that is, a certain measure of shefa together with the will to receive that shefa. The measure of shefa emanates from His essence yesh miyesh , while the will to receive the shefa comes into existence anew ex nihilo (yesh me’ayin), as stated above. In order that the will to receive may reach its final form, it must devolve, together with the shefa it contains, through the four worlds of Atzilut, Beria, Yetzira, and Asiya. At that point, the created being is complete, composed of both light and vessel, which is referred to as body and the light of vitality it contains.