הה"ד עמי מה עשיתי. תנחומא כאן סי' יו"ד:
יקבל שכר. כנגד מה עשיתי לך מה טובה עשיתי שנתתי לך מצות לקבל שכר ומה הלאיתיך בזה שרחקתיך מן העבירות שאתה סבור שהלאתיך אך כוונתו להצילך מן העונש:
בג' מקומות. עי' כל זה במ"ר ריש פר' יו"ד שי"ר פסוק חכו ממתקים דף ל"א ב':
להתווכח עם ישראל. שענין הויכוח הוא מי חטא ומי הוא שקבל הטובה וכפר בה ויתחיב במשפט כענין שנאמר וידבר אתו משפט:
לכו נא ונוכחה יאמר ה'. וס"ד אם יהיו חטאיכם כשנים וגו' היפך מ"ש ונוכחה דומה לשני כתובים מכחישים והכריע ע"פ מדה ט' משמחת השטן והאויבים הפכה לטובה:
זו תשובה וזו תוכחה. שעל התוכחה היה ראוי להיות תשובה בריב וכעס ועונש והשיב בדברי חסד:
לאיתפוגגא עם בנוי. פי' במ"ע מלשון טייל בלשון יוני בערך פג ג':
זו אחר זו. זה סמוך לזה והם הפכים זה לזה וכנ"ל:
יו"ד מיני בהמות. עי' במ"ר פר' כ' סי' ה' ופר' כ"א סי' ט"ז:
שור שה כשבים. דברים י"ד ד' ה' ודורש מה הלאתיך בענין הקרבנות כמ"ש שם בסמוך במה אקדם ה' וגו' האקדמני בעולות בעגלים וגו':
שור או כשב. ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה לה':