עשיתם פסולת. כאן דורש על מ"ת ובמ"ר פר' ט"ו סימן כ' על ענין מרגלים וכל זה ע"פ מדה י"ז:
הה"ד כסף סיגים. לפי פירוש הראשון עשיתם פסולת וזהו כסף סיגים מצופה על חרש שפתים דולקים ולב רע וזהו ששגישתון בי כמ"ש שמ"ר פר' מ"ב סימן ז' עומדים בסיני ואומרים בפיהם נעשה ונשמע ולבם מכוון לע"ג שנאמר ויפתוהו בפיהם והדרשה במכילתא משפטים פרשה י"ג וכמ"ש במ"ר פ"ר ז' סי' ד' בהדיא:
ומצאה שהוריקה. בילקוט ישעיה י"ז הגירסא ומצאה ריקה וע"ש במ"ר:
קצירין של מלכיות. כר' נחמיה לקמן בסמוך והערוך הביא מאמר זה בערך קצור א' מלשון קצירה ממש מה שהרשעים קוצרים אתכם. ומ"ש קצירן של יסורים כרבנן ומ"ש קצירן של מ"ה כר' יהודה:
מתוך החושך. שע"י הקול נצלתם מן מ"ה:
והלוחות מעשה אלהים. והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלוחות והיל"ל כתוב כמ"ש מכתב ע"כ דורש מלשון חירות ע"פ מדת ממעל מלשון חוריו חורים וסגנים ועי' שמ"ר פר' מ"א סימן ז' וש"נ ושם איתא ר' נחמיא:
מגרת ומתשת. לפי מ"ש כאן צ"ע מהדורש אך במ"ר שם איתא ב' דעות בתיבת אנוש. א' מלשון גבר ודורש גברתנות והב' מלשון אנושה מכתו וזהו מנתשת ומ"ש כאן עוד הפעם ר' יוחנן אמר ט"ס וצ"ל רבנן אמרי ושם דורש על צרעת וכאן דורש על הזיבות ויתכן דמ"ד גברתנות היא הצרעת כדמיון בהרת עזה ומ"ש מנתשת היא הזיבות ע"ש ולזיבות שייך לאמר מגרת: