ברוב ענין רע. כאן לא כתוב תיבת רע אך ע"כ כתיב לעיל הוא ענין רע ודורש שגם מ"ש כאן ברוב ענין למוד מענינו שהכוונה ענין רע של דור המבול שכתוב בהם כי רבה רעת האדם והוקשה לו חלום מאי בעי הכא ע"כ דורש החלום נוטריקון חבלים ויסורים:
ואמרו מה שדי וכו'. פסוקים אלו בדור המבול נאמרו כמ"ש ויק"ר פרשה ה' כל הענין וע' ב"ר ריש פרשה ל"ו:
על דור הפלגה. שכתוב אצלם וזה החילם וכמ"ש ב"ר פרשה כ"ג סי' ז' מלשון חלום ע"ש:
על הסדומיים. שכתוב בהם זעקת סדום ועמורה כי רבה וכתוב בהם ואנשי סדום רעים וגו' וזהו ברוב ענין רע:
נשכח תורת הרגל. כמ"ש איוב כ"ח פרץ נחל מעם גר הנשכחים מני רגל וכל הענין מדבר שם בסדום כמ"ש ויק"ר ריש פרשה ה':
ותשכח כי רגל תזורה. על פי מדת ממעל ומנגד על שכתוב בהם הנשכחים מני רגל ע"כ ותשכח כי רגל תזורה:
על המצריים. שכתוב אצלם וכאשר יענו אותו כן ירבה וזהו ברוב ענין:
על סיסרא. וממ"ש ברוב ענין כמ"ש כי תשע מאות רכב ברזל והוא לחץ את בני ישראל בחזקה עשרים שנה ודרשו בתנחומא מהו בחזקה בחירופים וגידופים כמ"ש חזקו עלי דבריכם:
על שבט יהודה. עי' ויק"ר ריש פרשה ה' מגודל שלותם וחטאתם וזהו ברוב ענין רע שבידם. וקול כסיל ברוב דברים שחרפו וגדפו שנאמר וכחשו וגו' וכאן חסר:
על נ"נ. ומ"ש ברוב ענין כמפורש מגודל ממשלתו ורשעתו ומ"ש וקול כסיל ברוב דברים על שאמר ומאן הוא אלה וכן אצל בלשאצר ברוב ענין רע כמפורש מגודל ממשלתו ורשעתו וקול כסיל ברוב דברים כמ"ש ושבחו לאלה כספא ודהבא:
וכן אתה מוצא בפרעה. שבימי יוסף ומ"ש כי בא החלום ברוב ענין כפשוטו ועי' ב"ר פרשה פ"ט סי' ג' ומ"ש וקול כסיל ברוב דברים על שאמר מי מתקיים על מי וכו' ושם מבואר הפי' ועל שאצל פרעה ואחשורוש בא כתיב כי בא החלום כפשוטו על כן אמר וכן:
כל הלילה היה אחשורוש רואה. וזהו החלום ברוב ענין:
חזווא הוא דין. מראה של חלום בעלמא ואין בו ממש:
הא חלמא כי בא. החלום ברוב ענין כמו שראיתי כך נתקיים ממש:
שמשליכים דלק. דורש לדולקים על דליקת אש וכמ"ש לעיל פסוק מה יתרון לכו באור אשכם ובזיקות בערתם:
ויאמר המן בלבו. ב"ר פרשה ל"ד סי' יו"ד וש"נ ומבואר ואגב שהזכיר ענין המן דרש בו:
ואני טובת בלבי הן. בתמיה אלא אשלם להם כרעתם במגורם בקרבם: