1
אם קהה הברזל. עי' תענית דף ז' ובילקוט כאן:
2
ברזל בברזל. יחד ואיש יחד פני רעהו:
3
אינו בא לידך להסבירו. שאין התלמוד שלמד נוח לו להבינו:
4
אם נתלהו שמים. עי' במ"ר פרשה ג' סי' י"ב:
5
אני חש לו מלמעלה ואין וכו' עי' שמ"ר פרשה ט' סי' ד' טעם לסמיכות שני דברים אלו:
6
אומרין לנחש. עי' ויק"ר פרשה כ"ו סי' א' וש"נ:
7
בשעה שאמר הקב"ה לנחש. ב"ר פרשה כ' סי' ה' וש"נ ומבואר וכאן צריך תיקון וצ"ל בא נחש ללמד על מפלתה של מצרים ונמצא למד הימנה:
8
ורבנן מרמין ליה. מ"ש קולה כנחש ילך שהנחש משמיע קולו כאומר הלואי נשתמע בין החיות כמו חדקל ויותר היה ראוי להיות מאמר זה לעיל פ' כי קול הסירים והמאמר בב"ר פרשה ט"ז סי' ג' ועי' בהגהות הרד"ל שם וצ"ע: