למעלה מן הענין. עי' ויק"ר פרשה כ"ט סי' ה' ותבין כאן:
זו ק"ש. עי' במ"ר פרשה כ' סימן כ' שע"י ק"ש נשמרין מן המזיקין וכן הוא בברכות דף ה' הובא בילקוט איוב ה' וכמ"ש במ"ר פרשה י"א סימן ה' וישמרך מן המזיקין וזהו כי אם שמור תשמרון את כל המצוה הזאת היינו מצוה אחת שהוא עיקר של כל המצות אמונת היחוד וקבלת עול מלכות שמים וכמ"ש מכות דף כ"ד בא חבקוק והעמידן על אחת וצדיק באמונתו יחיה וכתוב שם בפרשת שמע ישראל ואהבת את ה' אלהיך וכן והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוה אתכם וכן כאן אשר אנכי מצוה אתכם לעשותה לאהבה את ה' אלהיכם וכן בסדר עקב לפני פרשת כי אם שמור תשמרון כתיב פרשת והיה אם תשמעו שכתוב בה ג"כ אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את ה' אלהיכם וכן בפרשת כי אם שמור כתוב את כל המצוה הזאת (היינו בפרשת שלמעלה) אשר אנכי מצוה אתכם לעשותה לאהבה וזהו אמיתת דעת רבי לוי שדורש המצוה הזאת על קריאת שמע ומ"ש כי אם שמור תשמרון כאלו כתוב תִשָמֵרוּן שע"י שתשמרו מצוה זאת של ק"ש תִשָמֵרוּן מן המזיקין כמ"ש בגמרא שם ובמ"ר שם מן הפסוקים ועל פי מדה ל"א תיבת תשמרון כאלו כתוב בסוף הפסוק וכמ"ש כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך:
כי נר מצוה. וע"פ מדה י"ט ה"ה שהתורה כנר והמצוה כאור ועכ"ז כל אחד מיוחד במקומו. עי' שמ"ר פרשה ל"ו סימן ג' באריכות:
נרך בידי. כמ"ש אשר בידו נפש כל חי וכן בידך אפקיד רוחי:
רק השמר לך ושמור נפשך. וס"ד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך דברים ד' ט' ואם תשכח הדבר אל נפשך אינה שמורה שאשכח אותה נמצא ששמירת נפשך תלוי בך בעצמך. וזהו אם שמור תשמרון וכנ"ל:
אין בית רובע. עי' מ"כ והמאמר במדרש תהלים שם ובתנחומא סוף משפטים ושם הגירסא אין בית רובע בחללו של עולם שאין בו ט' קבין מזיקין והרובע הקב הוא אחד מל"ו מט' קבין וצ"ע מנין לו ועי' במ"ר פרשה י"ב קרוב לריש הפ' שכל הרואה המזיק מיד מת שתלוי בעין אדם וכאן אומר שתלוי בעין המזיק ועי' ברכות ו' א' אלמלי נתנה רשות לעין יתכן לפרש כך וכך:
ברבים וכו' המלאכים שהן משמרים. ולא פירש מנין לו ויתכן מאד שדורש גז"ש ממ"ש מלכים ב' ט"ז כי רבים אשר אתנו מאשר אותם וגו' סוסים ורכב אש סביבות אלישע שכך נדמו המלאכים ששמרו אותם וזהו כי ברבים היו עמדי וזהו אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' וגו' פי' שישלח לנו רכב אש וסוסי אש כמו באלישע וכן מ"ש בד"ה ב' ל"ב ז' ח' כי עמנו רב מעמו עמו זרוע בשר ועמנו ה' אלהינו פי' ג"כ כנ"ל ומ"ש מלאכים המשמרים כמ"ש כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך:
ראה כמה שומרין. בא לחתום מה שהתחיל בריש הסימן מה כתיב למעלה כי אם שמור תשמרון שאם תשמור התורה תשמר מן המזיקין שהמלאכים ישמרו אותך וזהו ראה פי' הסתכל והתבונן במלאכים השומרים וזהו הברכה והתבונן במזיקים וזהו הקללה ודו"ק: