עובר היום את הירדן. הוקשה לחז"ל שהרי הענין מדבר מכיבוש הארץ למה הוצרך להזכיר העברת הירדן ע"כ דורש שעל הירדן יעשה להם נסים שזה יהיה להם סימן טוב על נסים של כבישת הארץ כמו במצרים תחילתה עשרה נסים על המים ביאור. וכן במדבר תחילת הנסים בקריעת ים סוף ובמרה על המים לסימן טוב על הנסים של מ' שנה וכן בשנת הארבעים קודם כניסתם לארץ עשה להס נסים במים בבאר בירדן. וכן משיחת המלך על המעין והזיווגים הטובים של האבות של יצחק ויעקב ומשה הכל על הבאר וכן לימוד התורה כמ"ש במסכתא מכות:
ששותה מים לצמאו. ברכות דף מ"ד. מכילתא בשלח פסוק ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה:
היו המצריים לישראל. שמ"ר פרשה ט' סימן י' באריכות:
שם המפורש חקוק על המטה. וכמ"ש במכילתא בשלח פסוק ויט משה את ידו הראהו את המטה. ועיין שמ"ר פרשה כ"א סי' ט' וצ"ע:
ידו של הקב"ה. עיין שמ"ר פרשה כ"א באריכות ובביאור והביא ראי' מפסוק ראוך מים יחילו הקודם גאלת בזרוע עמך בני יעקב ויוסף סלה ובסוף הענין בים דרכך ושבילך במים רבים ועיין מכילתא פרשה בשלח פסוק ויולך ה' את הים ראוך מים אלו מים שעברו ישראל שנחרבו בדבר הקב"ה שנאמר הים ראה וינוס ראוך מים יחילו אלו העליונים אף ירגזו תהומות אלו התחתונים וכו' כל הענין: