בידו לעשות. לעמוד בצוואתו. בתנחומא. והיינו לפעל מפרעה שיניחנו גם רכב גם פרשים לשמור הנוסעים וגודל ההוצאה. ואפילו לא היה צריך לכל זה הרי השעה כו':
אל נא תקברני. שמאחר שיקברנו בקבורתם לא הוצרך לומר אל תקברני במצרים. ע"כ דורש ד"ק שיבין שהוא גרם ביאתו למצרים וגרם לו שימות עכ"פ אל תקברני במצרים:
בשבילך אמרתי. מד"ת מזמור קט"ז פ' יקר וגו' ועי' מ"כ כמש"ל ס"ב. ועי' בתנחומא כאן ס"ד וזה טעם ג' שהוא חייב בזה יותר משאר תחיו:
בריה דרחמך טעון. משא של מטתו על שכמך לקוברו כי אוהבך יחזיק לך טובה וישלם גמולך. אך אם מת אוהבך בעצמו ותטעון אותו לא ישלם לך בנו גמולך וזה חסד של אמת:
ללקות בכנים. וזהו אל נא תקברני במצרים אפילו לשעה עד יצ"מ. אלשיך. כי כל עפר ארץ היה כנים וזה מה שנחפר פעם אחת ובכלל זה הקברים שנחפרו. ואין כן בשאר המכות:
שלא יעשו אותו עבודת כוכבים. כידוע מתועבת מצרים שהיו עובדים לכל דבר שהיה להם הנאה. ומיעקב נהנו שכלה הרעב ונתברך הנילוס בשבילו והחזיקו אותו לאיש קדוש ונביא. ובחייו לא קיבל והיה מתיירא שלא יעשו אחר מותו:
כך נפרעים. ויק"ר פכ"ו בס"א אצל שמואל:
דניאל לא קבל. וכמ"ש אמר לנסכא ליה שהיל"ל אמר ונסכו ליה וכמ"ש דניאל ה' כ"ט אמר והלבישו אלא אמר ולא עשה שלא קיבל (ופשט הכתוב ומנחה וניחוחין אמר להקריב קדמוהי ונסכין אמר לנסכא ליה ע"פ מדה ט'):
אתה מדניאל. למה דוקא דניאל ולא חכם אחר אלא ע"פ מדה י"ו. ולזה אמר ותאמר אל אני שדניאל לא קבל. מפלת חירם בימי דניאל ע"י נ"נ:
לראוה בך. עי' שמ"ר פ"ח ריש ס"ב ומש"ש ותבין כאן:
שה פזורה ישראל. ישראל סבא עי' במ"ר פ"ד ס"ה ומש"ש שהוא שייך כאן:
וכתיב פטר חמור כו'. שיגין עליהם זכות שכבדו אותי בחיי ובמותי כמ"ש פר"א פי"ז אתם גמלתם חסד עם יעקב אף אני אתן לכם שכר טוב ולבניכם ואף כי אם היה קבור שם שיגין זכותו גם עליהם ולא יצאו משם:
ולמה כל האבות. כתובות קי"א תנחומא כאן פסיקתא רבתי פ"א וירושלמי כתובות פי"ב ה"ג וירושלמי כלאים פ"ט שמ"ר פל"ב ס"ב ובמקומות הנ"ל ביתר ביאור:
נותן נשמה. לעיל ריש פע"ד פירשתי:
ר' יוחנן. בירושלמי שם ושם פליגי בזה ר' ור"נ וע"ל ריש פצ"ה ומש"ש:
דבריקא. במ"ע בלשון רומי בגדים צבועים כגון ירוק וגורס דבורדיקא וכ"ה בירושל' שם ושם:
בין הצדיקים. כמ"ש אצל ריב"ז שיש לפני שני דרכים כו':
רבינו כשהיה. לקמן פ"ק ס"ב באריכות. וכן בירושלמי שם עיין שם. עיין לעיל פר' ע"ח סט"ו:
רבינו י"ג שנה. לעיל פר' ל"ג ס"ב באריכות וש"נ ומבואר וכאן הובא אגב עניני מיתה וקבורה שלו. וכאן חסר חתימת המאמר והוא בתנחומא כאן: