ואת יהודה. וגו' להורות לפניו גושנה. וכל הענין בתנחומא כאן סי' י"א:
בית וועד. שלפי פשוטו יקשה שעדיין אין ידוע שיהודה היה יודע הדרך יותר מכולם שהוא יורה הדרך לפניו לגושן גם אין זה עבודת איש גדול כיהודה ע"כ דורש שיורה בגושן בית דירה או בית ועד על שיהודה גבר מאחיו בכל דבר מן הסתם שגם בתורה וחכמה גבר מהם ועליו היה להתקין לו בית תלמודו. ופירוש הפסוק ע"פ מדת ממעל ואת יהודה שלח לתקן לו מקום לפניו להורות או להורות ליושבים לפניו:
באיזה פרק. ע"ל פצ"ד ס"ג ומש"ש:
וכתיב באברהם. עי' כל הענין לעיל פס"ד ס"ד וש"נ ומבואר:
אף לילות יסרוני. ור"ד אברך את ה' אשר יעצני ואיתא במ"ת מזמור י"ו שדורש הכל על אברהם שהוא אמר אברך את ה' וגו':
מדרכיו ישבע סוג לב. עי' במ"ר פר' י"ד ס"ב שעיקר הלמוד מס"ד ממ"ש ומעליו איש טוב שמעצמו למד איש הטוב זה אברהם ולא מר"ד:
עירובי תבשילין. לעיל פס"ד הנ"ל הגירסא עירובי חצירות. ודורש תורותי שתי תורות שבכתב ושבעל פה:
בן מ"ה. לעיל פ"ל ס"ד דעת ר"י וש"נ ומבואר:
דקדוקי תורה. מדכתיב תורותי כנ"ל וכמ"ש בת"כ סדר בחוקותי בראשו וסופו. מכאן שנתן להם כללותיהם ודקדוקיהם מסיני. וכמ"ש סוף מסכת קדושין:
כי ידעתיו. למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו. ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט: