בדבר מצוה. שתיבת וימאן מיותר שהרי מפורש מה שטען נגדה ע"כ דורש דכאן מרומז שידע יוסף מצות יבום וחליצה וכמ"ש אצל יהודה לעיל פפ"ה ר"ס ה' ועל שכתוב במצות יבום שיכול למאן דרש ק"ו שלא לחטוא:
למוד הוא הקב"ה. שמ"ש הן אדוני שהיל"ל הן אישך וגם תיבת הן מיותר ע"כ דורש הן אדוני אחד אדוני שכן בל"י הן א' (ב"ב קס"ד) ותיבת אדני בטעם זקף המפסיק שהיא טענה מיוחדת לבד פשוטו:
אפסול מן הקרבן. ושייך אל מ"ש ולא חשך ממני מאומה היינו מ"ש אצל העקדה ואל תעש לו מאומה פי' מום הפוסל כמו שדרשו אצל גחזי ולקחתי ממנו מאומה מומה ויק"ר פי"ז ס"ב. שלא חשך ממני מה שכבר עשה לזקני יצחק. ונכלל בזה שאם אשמע לך אפסל כמו במום:
להיות נגלה. דורש הן אדוני כנ"ל על הקב"ה לא ידע אתי שלא יתחבר אתי כמו שרגיל להתחבר על אבותי. ומ"ש לילה צע"ק שכ' ויהי כהיום הזה:
ומה אדה"ר. דורש גז"ש מתיבת הן. הן האדם כו' ועי' ד"ר פ"ח ס"ח בהדיא. ומ"ש מצוה קלה בלא מעשה ובלא צורך וחסרון. ומ"ש מתירא אני ג"כ מתיבת הן המיותרת וכמ"ש כ"א ליראה וגו' הן לה' אלהיך וגו' שהן גורם יראה:
מתירא אני מאבא. ג"כ מתיבת הן שיצחק אמר עליו הן גביר שמתיו וגו' והאב נקרא אדון כמ"ש רחל ללבן אל יחר בעיני אדוני:
הורגתו. שתיבת הזאת מיותרת ודייק שתהיה כאן רעה אחרת שע"י שאנכי אעשה זאת את תעשי אחרת ע"פ מדה י"ז וט'. ועי' ירושלמי תרומות פ"ח. ומפרש הן על היראה כנ"ל ואדוני כפשוטו על פוטיפר:
באסרטין. הערוך גורס באסרטיון ופי' במ"ע בל"י כתב קיום:
הידי לדקמך. ע"ל פפ"ד סי"ד היידא לי ע"ש וש"נ:
חלב עזים שחורות. שבעלך מצרי שחור ואני לבן:
מתירא אני מה'. הן היא היראה כנ"ל ואדני הוא הקב"ה:
איננו. א"ל גדול ה'. תיבת איננו פי' שאינו בעולם כמ"ש והאחד איננו ויקשה על מי אמר יוסף כן והיל"ל אין גדול וגו'. ודורש התיבות כמשמען שהוא אמר הן אדוני מתיירא אני מה' והיא הכחישה ואמרה איננו שהרי אין רואין אותו כאן והשיב לה גדול ה' ומלא השמים והארץ כבודו וזה ע"פ מדות כ' ול"א וט' כאלו כתיב כן בהדיא:
חדר לפנים מחדר. דורש מלת בית שתי פעמים ע"פ מדה י'. ומ"ש ממני ע"פ מדה ט' שכסית ממני כמ"ש העלים ממני:
אלא לאלהים. ל' שבועה וכמ"ש בתד"א פכ"ו וז"ל לא תנאף קיים יוסף שנאמר ואיך אעשה וגו' וחטאתי לאלהים. ומה ת"ל לאלהים אלא מלמד שנשבע ליצרו ואמר האלהים לא אעשה הדבר הזה ע"כ. וכ"ה בויק"ר פכ"ג ס"ה בהדיא וכן בתנחומא כאן ס"ח נשבע אני לאלהים וכו' עי' מ"כ. ועי' בבמ"ר פי"ד ס"ו בא"א: