כשיצא מעמך. היינו בבית אביו שאז היה עמו ע"ל פס"ח ס"ב:
ח' פעמים. בפרשה ל"ב ול"ג וע' פר"א ס"פ ל"ז:
אם לשלום. ע' קה"ר פ' טובה חכמה עם נחלה ביתר באור:
גבורים כו'. וזהו ויהי לי שור כמ"ש ורב תבואות בכח שור. וחמור בעל עצמות כמ"ש חמור גרם וחזק בכחו:
ועושה להם רצונו. מרומז במ"ש צאן ועבד ושפחה וכמש"ל סי' ו' מפסוק הנה כעיני עבדים וכו':
ולפיכך בא דוד. דורש על יעקב כמש"ל פע"ד סי"א. ויעקב צוה על השבטים ג"כ שיתפללו כמש"ל ר"פ פ"ד. ומ"ש צדיק מה פעל ע"ד מ"ש לעיל פ"ח סי' ו' א"כ צונה ואלפים כולם למה נבראו וכו' ע"ש וזהו שהתחיל המאמר בתיבת לפיכך שייך אל מ"ש כאן ויהי לי שור וחמור. ובמדרש תהלים י"א צדיק מה פעל צדיק העולם מה פעולה הניחו לך כו'. ומ"ש על אותה שעה נא' אלה ברכב וכו' פי' שהשבטים אמרו כן כמ"ש בריש המזמור יענך ה' ביום וכו' ישגבך שם אלהי יעקב עד סופו וכמ"ש במדרש כאן בסוף הפרשה באותה שעה וכו' עד שנאמר יענך ה' וכו'. וא"כ מקום מאמר זה בסוף הפרשה ולא כאן ודו"ק: