להלן. אצל תמר לא כתיב וימלאו ימיה שלא מלאו ט' חדשים וכאן וימלאו ט' שלמים ע"פ מדה ט"ז וע' לקמן פר' פ"ה סי' י"ג:
בזכות ולקחתם. עיין ויקרא רבה סוף פ"ל וש"נ:
מרום מראשון. וס"ד מקום מקדשנו:
דקליטיינוס. ירושלמי תרומות ס"פ ח':
ארגיניטון. פי' בעל מ"ע בל"י ורומי מלאך או רוח העוזר להולכים באליות ובאמת אלהי הרוחות הוא העוזר ועושה מלאכיו רוחות:
לא ברומי זעיר. לא באיש קטן מאנשי רומי וגולייר פירש במ"ע משרת אנשי המלחמה. והובאה המעשה כאן לפרש מ"ש כולו כאדרת שער שכולם היו ראוים ברומי להיות מלובשים אדרת פירש בגדי שרים וזאת היתה לרעה נגד פניהם כמ"ש אדר היקר:
כאדרא. ודורש כאדרת מלשון אדרא פי' תבואה ומ"ש שער מלשון סער ורוח וכמ"ש כמון יסוער מגורן. כמוץ אשר תדפנו רוח וכמ"ש חזרם ורוח תשאם וקיצר כאן תיבת מוץ שנזרה ומובן ע"פ מדה י"ז וזהו כוונת דניאל והנה כעור מן אדרי קיט ונשא המון רוחא וע"ל ס"פ פ"ג:
אתון קריתון. ע' ויק"ר פי"ג. וע"ל ר"פ ס"ה ובמדרש תהלים פ':
אני קורא. וזהו מ"ש ויקרא שמו יעקב פירוש הקב"ה קרא שמו: