א"ל איזה בן. לעיל פל"ט סימן ט' ועיין פסיקתא פ"מ סימן ו':
תחומין במעיא. בתנחומא הגי' אשר אהבת א"ל שניהם אני אוהב א"ל אשר אהבת הרבה א"ל וכי יש גבול במעים:
שתי פעמים. עיין לעיל שם סימן ח':
הרי השניה חביבה. שראשונה מארם לא"י ובשני' מא"י למקום המוריה המקודש ביותר:
ר"ח ור' ינאי. ירושלמי ברכות פ' ד' במשנה היה רוכב שי"ר ס"פ כמגדל דויד. פסיקתא פ"מ סימן ח' ובשי"ר שם על מ"ש בדה"י הר המוריה וגם הארץ נקרא ע"ש ההר המובחר הזה:
שיראה יוצאה. כמ"ש מה נורא המקום הזה. וכמ"ש נורא אלהים ממקדשיך פסיקתא שם:
דביר. מלכים א' ו' י"ט ודביר בתוך הבית וגו'. את ארון ברית ה'. ועי' מ"כ:
אמר ריב"ל. עי' הגי' בפסיקתא שם:
ראוי כנגד. בפסיקתא הגי' מקושטת כנגד כו'. ודורש מוריה מל' מורה באצבע. וגי' ראוי פי' מל' ראיה שמראה למזבח של מעלה:
לאתר מרוותא. מקום שהארון שם וכמ"ש ארון הברית אדון כל הארץ ומוריה מלשון מרות ואדנות:
שתהא כהן. לעיל סי ו' כוונת המאמר כמ"ש בפסיקתא שם ד"א המוריה וכי כו' כהן אני שם כה"ג יבא ויקבל ממני א"ל הקב"ה כשתגיע למקום אני מקדשך ועושה כהן איתך מהו המורי' תמורתו של שם חלופו כד"א ולא ימיר אותו:
מתהא ומתלה. ע"ל פל"ט סי' ט' והכוונה שיקוו וייחלו להקב"ה. כמ"ש עיני תמיד אל ה' כן עינינו וגו':