מהיכן היא סבתי. זקנתי. שזקנתי בלא לידה. ויותר נראה שהוא מלשון סיבה יודע אני הסיבה שלי וגירסת הילקוט כאן מהיכן הוא מכתי וכו':
וכל מי שאין לו בן. לקמן פר' ע"א סימן ו' וש"נ:
הבה לי בנים. וס"ד ואם אין מתה אנכי:
אלא ההרוס. כמ"ש אני ה' בניתי הנהרסות. יחזקאל ל"ו. וכמ"ש ריש מלאכי. המה יבנו ואני אהרוס:
ואתה תשמע לקול דברי ה'. לא נמצא פסוק בלשון זה. ויתכן הכוונה על פסוק בסוף נצבים ואתה תשוב ושמעת בקול ה'. וכמוהו הרבה:
ולקחתה בדברים. עיין לעיל פ' ט"ז סי' ה' פיתה אותו וש"נ ומבואר:
מנין תנינן. יבמות ס"ד. ירושלמי יבמות פרק ו' הלכה ו':
ולא לאחר ולא לפילגש. מדכתיב לאברהם אישה לו לאשה. ותיבת אישה שעד עתה היה אישה לבד ועתה נעשה איש לאשה אחרת ברצונה הטוב. אך תיבת לו וודאי מיותר ודייק לו ולא לאחר אפילו לאשה כי הגר היתה בת מלך כמ"ש לעיל סימן א' והיתה צדקנית: