1
אלא הפרד. מדה ט"ז ומדת ממעל:
2
ואשמאלה אכ"כ. ועי' לקמן פר' נ"ט סימן ב' בשמאלה עושר וכבוד דורש ג"כ אע"פ שהוא בא להשמאל לאדם וכו'. כי שם דברי משל וכאן כפשוטו ודוק. וכתב כן שלא יתכן שיתן אברהם את הברירה ללוט לבחור לו צד הימין כי הימין לעולם לאברהם כמ"ש הלוך ונסוע הנגבה וכמ"ש נאם ה' לאדוני שב לימיני. ונדרש על אברהם וימין הוא חסד לאברהם. ואם פי' שהברירה ללוט היה די במ"ש סתם הפרד נא מעלי אלא בהכרח שאמר לו שאני לעולם לימין ואתה לשמאל:
3
ושמאלה איכ"כ. צ"ל ואשמאולה איכ"כ. וכ"ה בילקוט וכן הוא במדרשים אחרים:
4
מן כל אתר. כמו מכל מקום בלשון חז"ל שפירושו באיזה אופן שיהיה: