ונעשה חולין. שמ"ש ויחל איש האדמה מיותר שהיה די במ"ש ויטע נח כרם על כן דורש שאינו לשון התחלה אלא הוא לשון חלל וחולין. שנטע כרם לא לקיום העולם אלא לשתות יין הרבה:
א"ר אבא בר כהנא. לעיל סוף פר' ל"א וצ"ל כאן ר' לוי אמר הכניס עמו זמורות לנטיעות וגרופות לזיתים דלא כר' אב"כ ע"ש:
איש האדמה. למה דווקא כאן קראו איש האדמה. על כן דורש על פי מדה ט"ז שהיה להוט לעבודת האדמה ולגנותו בא:
ולא נמצא בהם תועלת. כי מאחר שהיו אנשים גדולים וצדיקים בעלי רוה"ק לא היה להם להשתקע רק לעבודת האדמה ולבסוף נכשלו וכמפורש כל אחד במקומו. ועי' תנחומא כאן. ועי' מ"ש לקמן פר' צ"ט סימן י"ב ואת הארץ כי נעמה:
קין היה. כמפורש בראשית ד' וקין היה עובד אדמה:
פנים לאדמה. בחרישה וזריעה ונטיעה ובשבילו נתלחלחה האדמה כמ"ש לעיל סוף ל"ג המתינו עד שירדו גשמים וזרעו והכל בשביל נח ובתפלתו גם נקרא איש האדמה שמזרעו נתמלאה כל פני האדמה בני אדם:
בורגר לשם בורגרות. עי' מ"כ ועי' ויק"ר פר' א' סימן יו"ד שנקרא נקדוד וע' עוד ד"ר פר' י"א סימן ג':
שירא שמדין. לעיל סימן א' פירשתי ועי' מ"ש ילקוט בשם מדרש אבכיר. כל דבר שאינו כפי התורה והחכמה האמותית מיוחס למזיקים ומשחיתים: